Do kraja godine u Republici Srpskoj trebalo bi da bude donesen novi Zakon o zaštiti potrošača. Prema statističkim podacima, godišnje udruženja za zaštitu potrošača zaprime hiljade prijava građana o neregularnostima kada su njihova prava kao potrošača prekršena.

Veliki broj građana u Republici Srpskoj, koji uredno izmiruju račune za komunalne usluge, bar jednom se žalio na pružaoce ovih usluga.

U prošloj godini od preko 3.000 prijava i žalbi koje su pristigle na adresu nekog od udruženja potrošača koje se tiču kršenja prava potrošača, najveći broj njih oko 70 odsto odnosio se na žalbe koje se tiču kršenja prava iz oblasti komunalnih usluga.

U skoro svim lokalnim zajednicama u Republici Srpskoj građani se najviše žale na usluge komunalnih preduzeća, počev od previsokih iznosa na računima do žalbi na kvalitet same usluge.

Građani se, između ostalog, žale na telekomunikacione usluge, usluge isporuke grijanja, te usluge isporuke vode i odvoza smeća.

“Direktori rade u interesu svoje firme da ostvare veći profit. Konkretno što se tiče npr. Zvornika, mi smo imali situaciju kad smo reagovali po prijavi, došlo se do ishoda da nijedan vodomjer u Zvorniku nije baždaren punih 30 godina”, kaže Đorđe Radanović iz Udruženja za zaštitu potrošača “CAM”, regija Birač.

Zaštitu i definisanje prava potrošača u ovoj oblasti trebao bi regulisati novi zakon do kraja godine. U Udruženju potrošača smatraju da bi mnoge stvari bile riješene kada bi akti lokalnih zajednica išli na usaglašavanje u
Ministarstvo trgovine.

“Imamo različita ponašanja u različitim lokalnim zajednicama,jer pričamo o ekonomskim uslugaama koje se regulišu na nivou lokalnih zajednica, pa onda imamo različita postupanja ovih preduzeća i upravo želimo da dođemo do zajedničkih ciljeva i namjera kod tih preduzeća koje pružaju ove usluge”, ističe ministarka trgovine i turizma RS Suzana Gašić.

Jednostrano i neosnovano povećanje cijena usluge, promjena načina isporuke usluge samo su od nekih pritužbi i žalbi kada je riječ o ovim vrstama usluga. Mnogi od tih žalbi svoje epiloge dočekale su u sudskim procesima, dok su pojedinačni stigli i do Ustavnog suda.

Građanima za sada preostaje da pritužbe šalju u Udruženja potrošača ili da traže savjet od Institucije ombudmana Bosne i Hercegovine. Oni uporniji odlučuju se da tuže komunalna preduzeća, ali zbog sporosti pravosuđa, često se desi da mnogi od njih odustaju od tužbi.