Finalni program 15. Pravo Ljudski Film Festivala (PLJFF), naslovljen “Zajedničko oblikovanje pluralnog i kolektivnog: znati drugačije, zamišljati različito”, nadahnut feminističkim vrijednostima i principima, dostupan je od danas, a do 19. decembra će se moći pogledati na platformi pravoljudski.org.

U okviru programa “Zajedničko oblikovanje pluralnog i kolektivnog: znati drugačije, zamišljati različito”, koji zaključuje ovogodišnji festival, traga se za feminističkim vrijednostima, ključnim u zamišljanju zajedničke, mnogolike budućnosti.

Među filmovima koji to najbolje oslikavaju svakako su i radovi filmskog kolektiva Yugantar, koji su 1980. godine u indijskom Bangaloru osnovale Deepa Dhanraj, Abha Bhaiya, Navroze Contractor i Meera Rao, u vrijeme kada Indiju zahvata val radikalnih političkih transformacija.

Režirale su četiri filma i učestvovale su u formiranju ženskih grupa u cijeloj zemlji. Retrospektiva filmova ovog kolektiva prikazana je na Berlinaleu 2019. godine, a za digitalno restauriranje bio je zadužen Arsenal – Institut za film i videoumjetnost iz  Berlina.  Regionalna premijera “Žara cigarete” i “Je li ovo samo priča?” bit će održana na 15. PLJFF.

Francuska glumica i rediteljica Delphine Seyrig željela je snimiti film posvećen američkoj graničarki Calamity Jane, a njeni scenariji, storyboard i 16-milimetarski snimci došli su do Mangolte, potvrdivši joj opsesiju francuske umjetnice pismima koje je Calamity Jane pisala kćeri, ali ih nikad nije poslala. Tako je nastala jedinstvena priča o vezi dvije žene koje prevazilazi vrijeme, ali i o pismima koja nisu nikad došla do svog adresata, ali su, objedinjena u knjigu, postala amblem feminizma kasnih sedamdesetih, te konačno, podsjetnik na važnost dijeljenja ženskih priča i priznavanje ženske kreativnosti.

Kontinuitet ljudske vrste i drugih živih organizama zavisi umnogome od toga hoćemo li prepoznati znanja žena, jer ako želimo imati budućnost, ta budućnost mora biti ženska, podsjeća programski zapis 15. PLJFF-a. 

Izrazitu žensku perspektivu imaju i filmovi mladih rediteljica iz tog programa. U Metamorfozi ptica, plešući između fikcije i dokumentarizma, autorica Catarina Vasconcelos ispituje vlastitu porodičnu historiju, gubitak, žalost i očaj koji je obuzima nakom odlaska najmilijih, ali i nudi poetski uvid u univerzalni ciklus života i smrti. Mutna rijeka Tatiane Mazú González, pak, probija šutnju žena koje žive u muškim selima gdje svi vjeruju u legendu da ako žena uđe u rudnik, zemlja postaje ljubomorna, i jedini rezultat je smrt i katastrofa.

Kraj patnje (prijedlog) Jacqueline Lentzou reflektira o rješavanju svih zemaljskih problema: njena junakinja u ovom lirskom filmskom zapisu pokazuje da se ono što se nekad zvalo Weltschmerz danas otkriva kao duboka, egzistencijalna anksioznost. Zbog toga njeni razgovori sa ‘vanzemaljskim’ glasovima o ‘pravoj’ naravi ljudskih bića nisu sasvim utopijski, niti jednoznačno ironični, nego ostaju negdje između, uvijek duboko intimni.

Razgovor Armana Fatića sa rediteljem filma Oroslan, Matjažom Ivanišinom bit će održan  19. decembra na Instagramu PLJFF, saopćili su organizatori.