Izborna kampanja za lokalne izbore u Bosni i Hercegovini zvanično još nije počela. Za brojne kandidate izgleda da jeste. Stranke se već uveliko promovišu na bilbordima, putem društvenih mreža, ali i na javnim skupovima. Prijave za kršenje predizborne kampanje postoje, ali da li su sankcije, kao i postojeća zakonska rješenja, adekvatni?

Nešto više od mjesec dana dijeli nas do početka izborne kampanje. Zbog javnog oglašavanja i zloupotrebe javnih resursa i funkcija uoči predizborne kampanje Transparensi je Centralnoj izbornoj komisiji BiH podnio na desetine prijava.

IVANA KORAJLIĆ, „Transparency International BiH”

“Evo, jedan od primjera je kampanja koja se provodi u Banjaluci – “Banjaluka se gradi”, gdje ste imali spotove, bilborde i sve ostalo, koji su plaćeni iz budžeta grada. Još uvijek nismo dobili informaciju koliko je koštalo, a koji zapravo služe samo da promovišu postojećeg gradonačelnika Igora Radojičića”.

Prema postojećim zakonskim rješenjima, ovakvi primjeri ne podliježu sankcijama. Jedino što se može okarakterisati kao uređeno jeste sprečavanje direktnog izdvajanja sredstava iz javnih ustanova političkim strankama za kampanju. I dalje ostaju sporne aktivnosti funkcionera, pa se primjeri poput ovih iz izbora u izbore ponavljaju. Na manjkavosti Izbornog zakona ukazuju i u CIK-u. Sporan je i član 16. tačka 14. Izbornog zakona. Navodi se da je zabranjeno plaćeno vođenje izborne kampanje u periodu od raspisivanja izbora do početka službene izborne kampanje.

SUAD ARNAUTOVIĆ, član CIK-a

“Ta riječ “plaćenog” je viška u ovoj situaciji, jer je očito da su mnogi kandidati, posebno koji su već na funkcijama (određenih ministara, zamjenika ministara, načelnika, itd) da zloupotrebljavaju javne resurse položaja na kojem se nalaze i, tobože, to nije plaćena kampanja, i apsolutno koriste javne resurse i svi ti javni resursi se stavljaju u funkciju izborne kampanje. Dakle, potrebno je da zakonodavac ovu stvar riješi na taj način da kaže da je zabranjen bilo koji oblik vođenja izborne kampanje prije službenog početka izborne kampanje”.

Ni za građane ovo nije ništa novo.

SARAJEVO

“Ja mislim da kampanja nikada nije ni prekidana. Jednog jutra kad osvanemo, možda nam i na krevetu bude naljepljen plakat za koga treba da glasamo”,
“Ovi naši političari se redovno reklamiraju, što se tiče izbora, i prije izbora i poslije izbora, samo da bi došli na vlast”.

BANJALUKA

“U komšiluku svi vrebaju već, ono, glasove, i baš mi, ono, haos je već nastao ja mislim”,
“Ova bolest je i dobro došla, biće ih manje, pa ćemo lakše i podnijeti ovo, te njihove aktivnosti, propagandu, laži, pecanja i tako te stvari.”

Ustaljena je praksa, kaže Vehid Šehić, da političari ne poštuju zakone. I on se pita – prestaje li izborna kampanja ikada? No, i kada ona zvanično počne, kako smatra Šehić, biće izuzetno prljava.

VEHID ŠEHIĆ, Koalicija “Pod lupom”

“Vidimo da se više vodi računa o nekoj visokoj politici, a manje o politici i izbornoj kampanji koja se tiče života građana na lokalnom nivou, kako poboljšati njihov ekonomski socijalni status. Daleko smo mi od demokratskog društva, daleko smo mi od odgovornosti. I oni su su svjesni činjenice da nema političke odgovornosti i mogu nepoštivati zakon i rokove.”

Sigurno je da su političari izglasali upravo onakve zakone koji bi im, narodski rečeno, išli na ruku. Pa i u ovom slučaju predizborne kampanje. Njihova promocija iz javnih sredstava, putem javnih skupova, bilborda, društvenih mreža, nije ni ništa novo, ni nešto što će ubrzo biti rješeno, a ni jedini problem. Nisu nepoznanica ni pritisci na birače, a ni kupovina glasova.