Nakon političke sage oko izbora u Mostaru, na potezu su vijećnici i izmjena Statuta nametnutog prije 17 godina, koji je još na snazi.

Svoje prijedloge vijećnici tek trebaju dostaviti, potom razmatrati, a onda dvotrećinskom većinom i usvojiti. No, neke se ključne stvari izmjenom Statuta ne mogu promijeniti.

Što će se onda mijenjati, provjerila je Monika Ćubela Savić.

Izmjene Statuta Grada Mostara bile bi uglavnom tehničke, a morat će se uskladiti s presudom Ustavnog suda iz 2010. godine. Također bi se odnosile i na mjesne zajednice kojima nije utvrđena nadležnost, te na promjene koje se ogledaju u potrebama grada i građana.

SLAVEN ZELjKO, predsjednik Gradskog odbora HDZ-a Mostar

Godine 2004. je on nametnut, štošta se promijenilo i nije prepoznato ovakvim statutom koji je i dalje na snazi. Očekujem da će se i javnost aktivnije uključiti u to, jer je statut dokument na kojem počiva cijeli grad.

Po mnogo čemu je Mostar takozvani slučaj, pa i po svom Statutu. Preko ovoga grada očito se prelama dugogodišnja politička borba i sučeljavanje. Vijećnici se slažu da su izmjene neustavnog i nametnutog Statuta potrebne, kako bi Mostar bio funkcionalni, europski grad, kakvog ga vide u budućnosti.

SLAVEN BEVANDA, predsjednik Komisije za statut u Gradskom vijeću Mostara (HRS)

Od potpune nacionalne ravnopravnosti, potpune funkcionalne uprave Mostara. Statut vidimo kao model koji bi bio i za ostale multietičke sredine. Prvenstveno mislimo i na Travnik, jer je uređenje Mostara i Travnika prema Washingtonskom sporazumu počivao na istim načelima.

ADIL ŠUTA, odbornik u Gradskom vijeću Mostara (SDA)

Kao jedan normalan europski grad, sa svim specifičnostima Washingtonskog i Dejtonskog sporazuma. Tu imamo kvote za sve narode, izbor gradonačelnika. Direktan izbor zahtjeva izmjene Ustava Federacije. Mi nemamo ništa protiv, al kada se ostvare pretpostavke na većim nivoima vlasti.

Sama izmjena Statuta ne može utjecati na izbor gradonačelnika. Dok ga u drugim gradovima naše zemlje građani biraju izravno, u Mostaru to rade vijećnici. Da bi se to promijenilo, potrebno je mijenjati Ustav Federacije BiH.

SLAVEN ZELjKO, predsjednik Gradskog odbora HDZ-a Mostar

Opet još jedna specifičnost i posebnost za Grad Mostar. Bilo bi dobro kad bi mogli u okviru grada uređivati sve odnose u Mostaru, a ne da imamo ovakve specifičnosti koje se provlače još od Washingtonskog i Dejtonskog sporazuma.

Prema razmišljanju profesora ustavnog prava Nurke Pobrića, idealno bi bilo kada bi Grad Mostar bio jedna izborna jedinica, kao što je slučaj i sa svim ostalim gradovima u BiH.

NURKO POBRIĆ, profesor ustavnog prava

S tim što bi eventualno broj konstitutivnih predstavnika i ostalih bio minimalno zagarantiran, bez obzira na izborni rezultat, i da se gradonačelnik bira od strane građana.

Naši su sugovornici u jednome složni. Za izmjene Ustava Federacije Bosne i Hercegovine kojim bi građani izravno birali gradonačelnika, kao i svi ostali u BiH, smatraju da za sada nema političke volje.

SLAVEN BEVANDA, predsjednik Komisije za statut u Gradskom vijeću Mostara (HRS)

Ja ne znam koliko je u ovom trenutku među političkim odnosima u Sarajevu na bošnjačkoj političkoj sceni uopće realno da se pristupi bilo kakvoj izmjeni Ustava FBiH.

ADIL ŠUTA, odbornik u Gradskom vijeću Mostara (SDA)

Mislim da u ovom trenutku to nije realno.

Dok se vijećnici zalažu da grad na Neretvi postane i europski biser, ostaje realno pitanje kada će i kako on to postati. Pred novim vijećnicima, ali i pred višom politikom je izazovan cilj – kako Mostarcima osigurati prosperitet i bolju budućnost i može li prvi korak ka tom cilju biti izmjena Statuta.