U doba pandemije procvjetala je elektronska trgovina i kućna dostava. Servisi za dostavu hrane rade punom parom. A koliko su se navike među stanovništvom promijenile kada je u pitanju odlazak u restorane i kafiće, provjerili smo među građanima.

Tradicionalno i u biznisu vise ne važi – tako firme, poput restorana htjele to ili ne idu ubrzano putem digitalne transformacije.

“Digitalna transformacija biznisa je sada jedna od ključnih riječi, ključnih pojmova u savremenom biznisu. Tako da definitivno mnogi biznisi će biti prinuđeni da na određeni način mijenjaju svoje modele”, ističe ekonomski analitičar Almir Peštek.

Nije mali broj restorana koji su potpuno prešli na dostavu hrane na kućnu adresu, dok su neki nastavili i sa restoranskom uslugom i sa dostavom. Servisi za dostavu hrane rade punom parom.

“Situacija sama bila je čudna na početku jer nam se desilo odjednom da je veliki boj restorana zatvoren. Samim tim nisu ljudi mogli da posluju i da rade. Onaj broj restorana koji je ostao morao se prilagoditi preporukama koje su dale institucije. Tako da smo prateći preporuke i mi i restorani prilagodili naše poslovanje. Što se tiče dostave ko dostave, ona stvarno funkcioniše i radi i postoji. Ja vjerujem da posla ima dovoljno”, kaže generalni mendžer internet servisa donesi.com za BiH, Igor Popadić.

Za dostavljača Dinu koji ovaj posao obavlja biciklom, u vrijeme pandemije način njihovog funcionisanja tek se neznatno promijenio. Nosi se zaštitna oprema i upotrebljava dezinfekcija više puta dnevno. Uvedeno je beskontaktno plaćanje za koje se većina kupaca opredjeljuje.

“Imaju određeni kupci koji su naznačili da se novac ostavlja, oni nama ostave novac na predviđeno mjesto, mi njima ostavimo hranu uzmemo novac, ostavimo kusur ako je potrebno, ako napišu, i to je to. Tako rješavamo taj problem pandemije trenutno ko želi. Sad se dosta ljudi zna služiti internetom pa tako i neki sedamdesetogodišnjaci naručuju preko ‘donesi'”, kaže Dino Đogić.

Online prodaja nudi puno širu ponudu od maloprodajnih objekata i sve to se dostavlja kupcu iz udobnosti i sigurnosti vlastitog doma. Neki od servisa za online prodaju misleći na najugroženije kategorije u svoju ponudu dodali su i kategoriju Supermarket, i tako kupcima ponudili besplatnu dostavu hrane i higijenskih proizvoda. A koliko su se navike među stanovništvom promijenile kada je u pitanju odlazak u restorane i kafiće, provjerili smo među građanima.

“‘Itekako su se promijenile, gledamo da se što manje izlažemo, ne znaš ni ko je tu, ko te može zaraziti, koga ti možeš zaraziti’;

‘Izbjegavam da posjećujem ugostiteljske objekte, ako već izlazim, gledam da naručujem nešto što ima jednokratnu ambalažu’;

‘Kućni ambijent i što više u prirodi'”, kažu građani.

Nakon pandemije koronavirusa svijet više nikada neće biti isti. Rečenica je koju smo u posljednje vrijeme često mogli čuti u javnom prostoru. Stalni apeli nadležnih institucija da ne izlazimo bez prijeke potrebe uticali su i na naše svakodnevne navike kao što je odlazak u restoran na ručak ili večeru. Izlasci i druženja više nisu tako poželjni kao prije.