U petak zvanično počinje predizborna kampanja u Bosni i Hercegovini. Većina stranaka već je promovisala slogane pod kojima će nastupiti na predstojećim izborima. Provjerili smo kakve poruke šalju i kako ih birači doživljavaju.

Pogledaju li se izborni slogani pod kojima će političke partije nastupati u predstojećoj kampanji, malo ko bi mogao zaključiti da su pred nama lokalni izbori. Birači teško da mogu shvatiti koje lokalne probleme političari namjeravaju riješiti ukoliko dođu na vlast.

ANKETA

“To je isto, samo nekakvi novi ljudi, fol de gol itd. Glasovi se kupuju šta da se radi.”
“Da izbori šta mijenjaju, oni bi se promijenili, ukinuli bi se.”
“Sve je već viđeno i rečeno, tako da nema tu ništa novo da se kaže.”

Poruke koje se biračima šalju preko slogana, uglavnom su reciklaža starih. Komunikolog Mladen Bubonjić ističe da su političke ideje i programi, u stvari, iscrpljeni te da se u posljednje vrijeme sve više odvlače ka populizmu.

MLADEN BUBONJIĆ, komunikolog

“Možemo vidjeti objedinjavanje, pozivanje na naciju i slično. Doslovno miješaju poruke koje bi trebalo, uslovno rečeno, da se plasiraju pred opšte izbore i vidimo da se te iste poruke plasiraju pred lokalne izbore. Tako da imamo jednu vrstu oseke ideja.”

Igranje na nacionalnu kartu recept je sa kojim se ulazi u još jedan izborni ciklus. Primijetno je i da se uglavnom iz centralnog izvodi podslogan koji se onda vezuje za određenu lokalnu zajednicu.

ALEKSANDAR ZOBENICA, stručnjak iz oblasti političkog marketinga

“Manje više, slogani u Republici Srpskoj su isti nizom godina unazad nekoliko izbornih ciklusa. Svi se uglavnom vezuju za samo ime Republika Srpska ili Srpska. Mislim da svi oni igraju na nacionalnu kartu bez obzira kojoj partiji pripadaju.”

Način političke komunikacije odvija se po istom ili sličnom modelu na prostoru cijele Bosne i Hercegovine.

ESAD BAJTAL, sociolog

“Na sceni je kompletna manipulacija koja se ponavlja od izbora do izbora i to traje već skoro 30-ak godina. Ta se politika uvriježila, to je postao način življenja da to više nikog ne uzbuđuje, više niko i ne obraća pažnju. “

Sažeti, dobro osmišljeni, dojmljivi i pamtljivi, slogani su mikrotekst, pomoću koga izborni akteri nastoje uticati na mišljenje birača i dobiti njihove glasove. Privući i neopredijeljene birače. No, za njih je potrebna direktna poruka.