Mađarski parlament je izglasao da detalji ugovora o kineskom finansiranju željezničke pruge Budimpešta-Beograd ostanu tajni idućih 10 godina, javlja AFP i ističe da se ulaganje u taj infrastrukturni projekt smatra najvažnijom ikada realizovanom investicijom u Mađarskoj.

Mađarska i Kina potpisale su krajem aprila ugovor o kreditu za finansiranje gradnje željeznice za brze vozove između Budimpešte i Beograda.

Vlada u Budimpešti je početkom aprila, prije potpisivanja ugovora, predložila zakon kojim bi se kao tajni klasificirali svi podaci iz ugovora za taj projekt vrijedan 2,1 milijarde dolara s rokom dovršetka od deset godina. U prijedlogu zakonu je pisalo da je to potrebno kako bi se osigurao kredit Kineske uvozno-izvozne banke.

U njemu, takođe, piše da bi otkrivanje detalja ugovora “ugrozilo kapacitete Mađarske da provodi svoju spoljnu politiku i trgovinske interese”.

Mađarska se tim zakonom želi zaštititi i od “neprikladnog spoljnog uticaja”, navodeći da se radi o projektu koji je od najvećeg nacionalnog interesa.

Ministar finansija Mihalij Varga je rekao da je kamata na kineski kredit fiksna i da postoji opcija ranije otplate, no druge pojedinosti nije naveo.

Prema ugovoru s kineskom državnom bankom Eksim, Mađarska će finansirati 85 odsto troškova investicije, a ostalih 15 posto će finansirati iz fondova.

U usvojenom zakonu piše da Budimpešta može objaviti sadržaj dokumenata “nakon što dobije očitovanje Narodne Republike Kine”.

Pruga, dio šireg kineskog projekta “Jedan pojas, jedan put” koji bi trebao otvoriti nove trgovačke pravce za kineske kompanje, prvi je veliki kineski infrastrukturni projekt na teritoriji Evropske unije.