Predsjednica Fondacije Sarajevo Navigator i pokretačica Inicijative “Odmori u BiH” Nataša Musa smatra kako se Bosna i Hercegovina, kao turistička destinacija treba fokusirati na turistički održive autentične proizvode i turiste iz regije, njih 18 milijuna, te da to predstavlja šansu za razvoju turizma.

Po njezinom mišljenju, povezivanje različitih destinacija omogućilo bi dulji ostanak turista u BiH i njihovu veću potrošnju.

Navela je kako turistička potrošnja unutar BiH nije stala ni u pandemiji koronavirusa, ali je drastično smanjena jer se oslanjala samo na domaće turiste.

“Turistička potrošnja u BiH se drastično smanjila u vrijeme pandemije koronavirusa jer smo se oslanjali samo na domaće turiste, budući da masovnog turizma i dolazaka stranih gostiju nije ni bilo, a za BiH kao destinaciju takav turizam nije održiv”, kazala je u razgovoru za Fenu Nataša Musa.

Kako je pojasnila, iz tog se razloga krenulo na izradu platformi i digitalizaciju održivih turističkih proizvoda kako bi zainteresirali domaće ali i turiste iz regije, njih 18 milijuna, što za BiH predstavlja, realno, veliku šansu da pomogne svom turizmu i da se ta grana razvija.

“Polovinom 2020. godine u suradnji s turističkom industrijom kao reakcija na pandemiju, odnosno ekonomske posljedice koje je pandemija donosila, proizišla je Inicijativa ‘Odmori u BiH’. Putem inicijative pokušalo se u tom trenutku obratiti domaćem tržištu, tj. regionalnom kako bismo pokušali spasiti što se može jer je godina bila dramatična nakon lockdawna koji je trajao više od dva mjeseca”, navela je Musa. 

Naglasila je kako se inicijativa pretvorila u marketing platformu bh. turističkog proizvoda, odnosno marketing kanala koji nudi proizvode direktnim potrošačima online kupovinom.

“Tržište se mijenja, sve veća je kupovina proizvoda onlajn. Zbog toga je potrebno privući kupce proizvodima koji nude autentična iskustva, a koja se povezuju s lokalnom kulturom”, kazala je Musa.

Međutim, dodaje, ti su trendovi postojali i ranije, a pandemija koronavirusa to je samo ubrzala.

Pozitivne priče u BiH su Livno, Trebinje, Jajce

Primjera radi, kaže, kako je njihov najprodavaniji proizvod na platformi ‘Odmori u BiH’ zapravo bio foto safari s divljim konjima u Livnu, a ne odmor u Neumu.

“Tako da u principu, bilo da se radi o domaćim ili stranim turistima, autentični proizvod je nešto na šta se moramo fokusirati, ako mislimo o dugotrajnijoj održivosti turizma”, rekla je Musa.   

Napominje, kako je u vrijeme pandemije Trebinje bilo apsolutni hit -odnosno neotkriveni dragulj za domaće i regionalne turiste. Također, popularna je bila vožnja kanuima rijekama Trebižat, Trebišnjica i Buna ili na parku prirode na Kravicama. No po broju dnevnih dolazaka, prednjačilo je, kaže, Jajce.

U destinacijama u kojima je zastupljen masovni turizam poput Mostara pritisak je na privatnom sektoru

Musa smatra kako bi prioritet trebao biti – ukinuti negativne posljedice masovnog turizma i masovnih turističkih dolazaka, a težište staviti na turističku industriju i bh. proizvod.

Kao zoran primjer navodi Mostar koji je, kako kaže, imao bum masovnih dolazaka turista prije pandemije, ali dužina ostanka u tom gradu bila je manja od jednog dana.

“To je nešto što dugoročno ne daje pozitivan rezultat. Ono što želimo je da ohrabrimo sve turističke djelatnike da kreiraju turističke proizvode koji će omogućiti dulji ostanak u BiH putem povezivanja različitih destinacija, te priliku za veću potrošnju po turistu”, kaže Musa.

To će, smatra ona, dugoročno poboljšati ekonomske aktivnosti, koje će u konačnici, poboljšati uvjete života građana BiH jer se turizam razvija radi njih, a ne radi turista.

“To je bitna poruka koju nam je epidemija ostavila, da turizam vidimo kao razvojnu šansu, a ne način brze zarade pojedinaca jer dugoročno nemamo puno koristi od toga”, naglasila je Musa.

Dodaje kako treba povezati atraktivna mjesta i kulturne spomenike, poput stećaka koji su raštrkani po zemlji, a locirani u predivnom prirodnom okruženju.