Posljednja dionica Istočnog kraka Koridora 10 od Proseka do Crvene reke otvorena je na svečanoj ceremoniji uz prisustvo najviših državnih zvaničnika Srbije i Bugarske, čime je završena izgradnja 87 kilometara dugog auto-puta od Niša do bugarske granice kod Dimitrovgrada.

Novi put vozačima omogućava da od mađarske do bugarske granice stignu za četiri i po, od Beograda do tog odredišta za tri sata, a od Niša do graničnog prelaza Gradina za svega pedeset minuta.

Nakon što su se predsjednik Srbije Aleksandar Vućić i premijer Bugarske Bojko Borisov prevezli kroz “pametni tunel” Bancarevo opremljen savremenim sistemima za bezbjedan saobraćaj, s bine su se obratili ministrima Srbije, članu Predsedništva Bosne i Hercegovine Miloradu Dodiku i okupljenim građanima.

“Danas je pao Berlinski zid između Bugarske i Srbije. Imamo luku Varna i luku Burgas i do Istambula nema drugih prepreka. Bugarska industrija koristiće auto-put u cjelosti. Danas povezujemo istok i zapadnu Evropu”, rekao je Borisov.

Vućić je otvaranje Istočnog kraka Koridora 10 nazvao “snom” i “čudom” i rekao da je riječ o najmodernijoj saobraćajnici i “kilometrima budućnosti”.

Ovim je, kaže, otvoren put ka istoku, koji zaobilazi Sićevačku klisuru kao opasnu saobraćajnu dionicu čime je “stvorena nova životna šansa” za 450.000 ljudi Nišavskog i Pirotskog okruga.

“Sreća je mala riječ da opiše ono što osjećam na završetku 813. kilometra na Koridoru 10 kroz Srbiju. Kada smo krenuli prije nekoliko godina da mijenjamo zemlju, da mijenjamo sebe, htjeli smo baš ovo, htjeli smo čuda koja ćemo sami da stvorimo. Htjeli smo san koji ćemo konačno da ostvarimo”, rekao je Vučić.

Najveći saobraćaj očekuje od vozača u tranzitu, posebno od turskih državljana koji će iz zemalja zapadne Evrope do Turske putovati upravo preko Srbije i Bugarske. Njihovo putovanje će, prema najavama Vučića i Borisova, već za nekoliko mjeseci dodatno olakšati izgradnja auto-puta od bugarske granice do Sofije.

Istočni krak Koridora 10 ima 87 mostova, pet tunela ukupne dužine 2,6 km i pet saobraćajnih petlji. Za izgradnju je utrošeno 780.000 tona asfalta. Sve to koštalo je 476 miliona eura. Novac je obezbjeđen kreditima Evropske investicione banke, Evropske banke za obnovu i razvoj i Svjetske banke, a dijelom iz budžeta Republike Srbije.

Tokom izgradnje puta bilo je velikih problema pa je rok za završetak radova započetih 2010. godine više puta probijen. Predsjednik Vučić i premijerka Srbije Ana Brnabić su kao razloge za kašnjenje naveli sanaciju teškog terena sa čak 27 kosina, česte izmjene projekta uslijed klizišta i nedovoljno dobru projektnu dokumentaciju.

Putarina će se naplaćivati od 1. decembra.Otvoren Istočni krak Koridora 10: Četiri i po sata za vožnju kroz cijelu Srbiju.