Električnim trotinetima raste popularnost i sve češće se mogu vidjeti na ulicama i trotoarima širom Bosne i Hercegovine, a kako bi regulisali njihovu upotrebu u zakonskoj regulativi, vlasti Republike Srpske planiraju da izmijene postojeći zakon o bezbjednosti saobraćaja, jer električne trotinete ovaj zakon sada ne prepoznaje. Vlada ovog entiteta utvrdila je Nacrt izmjena i dopuna Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima, koji bi se uskoro trebao naći pred poslanicima Narodne skupštine Republike Srpske.

Predviđeno je da laka lična električna vozila, u koje spadaju i električni trotineti, ali i električni skejtbordi, kao i segvej i haverbord, budu razvrstana u četiri klase, a propisano je kuda se smiju kretati i kojom brzinom. Zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srspke Milija Radović naglašava da su se prilikom kreiranja ovih izmjena koristila iskustva iz inostranstva.

PREDLOŽENE KLASE

Laka lična električna vozila ovim izmjenama i dopunama biće razvrstana u četiri klase:

  • Klasa 1 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta;
  • Klasa 2 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25km/h, bez sistema samobalansiranja i sjedišta;
  • Klasa 3 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 6km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta;
  • Klasa 4 – vozila maksimalne konstruktivne brzine do 25km/h, sa sistemom samobalansiranja i sjedištem ili bez sjedišta.

„S obzirom na to da laka električna vozila postaju sve češći učesnici u saobraćaju, bilo je neophodno donijeti propise kojima bi bilo precizirano ko može da upravlja njima, gdje mogu da se voze i parkiraju. Oslanjali smo se na neka iskustva iz Evropske Unije kada smo utvrđivali ovaj tekst“, navodi Radović.

IPAK BEZ POLISE OSIGURANJA!?

Predviđeno je i da će se lična električna vozila, koja mogu razviti maksimalnu brzinu do šest kilometara na čas, moći i dalje kretati trotoarom. Ipak, ova vozila, iz klase dva i četiri, koja idu do 25 kilometara na čas moraće se preseliti u biciklističku traku ili na ulicu, a oni koji upravljaju njima moraće poštovati saobraćajna pravila koja važe za bicikliste.

Između ostalog, planirano je i da njihova maksimalna brzina bude ograničena na 25 kilometara na čas, a laka električna vozila, iz klase dva i četiri, koja mogu razviti ovu brzinu moći će da voze samo stariji od 14 godina, koji posjeduju identifikacionu potvrdu, potvrdu o poznavanju propisa i nose zakopčanu kacigu, dok će vozila iz ove dvije klase morati posjedovati i svjetla.

Iako je prvobitno je bilo predviđeno i uvođenje polise osiguranja, ova odredba je izbrisana iz nacrta nakon što je usvojena primjedba koju su uputili predstavnici Centra za životnu sredinu iz Banjaluke, koji smatraju da bi zbog ove obaveza od vožje električnih tortineta odustali mnogi budući korisnike električnih trotineta.

„I pored jasne potrebe za standardizacijom ovih vrsta vozila, te svih prednosti, ali i mana sve prisutnijih električnih trotineta – jedan od komentara je upravo bio vezan za demotivaciju korišćenja alternativnih vidova transporta u urbanim sredinama, a kroz obavezujuće nošenje kaciga i dodatne finansijske namete u vidu polisa osiguranja. Komentar vezan za obavezujuće kacige nije usvojen, ali je izbačena polisa osiguranja za laka lična električna vozila“, saopšteno je iz Centra za životnu sredinu.

BEZ OBAVEZNE KACIGE ZA BICIKLISTE

Iz ovog centra napominju i da obaveza nošenja kaciga za vozače lakih ličnih električnih vozila ne utiče na bicikliste.

„Korisnici tradicionalnog bicikla nisu u obavezi da nose zaštitnu kacigu. Isto tako, električni bicikli, odnosno bicikli sa električnom asistencijom izuzeti su iz klasifikacije lakih ličnih električnih vozila“, napominju u Centru za životnu sredinu.

IZMJENE JOŠ NE STUPAJU NA SNAGU

Podsjećamo, Vlada Repulike Srpske je 29. januara utvrdila Nacrt Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o bezbjednosti saobraćaja u Republici Srpskoj, koji bi se trebao naći na dnevnom redu na jednoj od narednih sjednica entitetskog parlamenta.

Ipak, ove izmjene neće odmah stupiti na snagu jer je u pitanju nacrt, a ukoliko ga poslanici podrže, on će ići na javnu raspravu, nakon čega će se ponovo naći u Narodnoj skupštini u formi prijedloga. To znači da bi za nekoliko mjeseci upotreba električnih trotineta u saobraćaju mogla biti regulisana u Republici Srpskoj.