Pet je dana do lokalnih izbora u Bosni i Hercegovini. Političke stranke su se prilagodile specifičnim uslovima koje je donijela pandemija koronavirusa, ali su poruke, u osnovi, slične onima iz prethodnih izbornih utakmica.

Sagovornici analize koju smo pripremili smatraju da poruke biračima nisu dovoljno artikulisane i da kampanje neće uticati na promjenu opredjeljenja glasača.

Površno, najčešće populistički i mnogo ranije od zakonom predviđenog. To bi mogao biti najsažetiji zaključak o dosadašnjem toku predizborne kampanje. Stranke su pokazale nesposobnost artikulisanja interesa birača i okrenute su sebi i vlastitim interesima umjesto posvećenosti ljudima i njihovim svakodnevnim problemima. Smatra to profesor Enes Osmančević dodajući da je pandemija koronavirusa donekle promijenila kanale komunikacije, ali stranke to ne znaju da iskoriste.

“Oni nemaju šta reći i ne znaju voditi dijalog, odnosno polilog sa biračima i internet koriste kao izložbeni medij kao neku vrstu stranačkog izloga sa slikama, dekoracijama, lajkovima i imamo tu formu koja može biti dopadljiva i zavodljiva ali nemamo suštinu”, kazao je Enes Osmančević sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Tuzli.

Uoči ovih izbora nemamo veliku političku temu koja dominira, poput nekih prošlih. Kanali komuniciranja koje je uslovila pandemija nisu pogodni za krupne političke teme, tako da su stranke bile prisiljene da se okrenu, prije svega, temama infrastrukture u lokalnim zajednicama, uočava novinar Žarko Marković.

“Nemamo velike mitinge na kojima je efektnije govoriti o velikim političkim temama nego je sve svedeno na direktni kontakt sa biračima i na internet gdje je možda teže plasirati tešku političku temu”, smatra Marković.

Politolog Velizar Antić smatra da su životne teme nedovoljno zastupljene u kampanji. Ni opozicija, kaže, nije prepoznala njihovu važnost i ukazivala na neispunjena obećanja političkih rivala. Ističe nedosljednost u poštovanju epidemioloških mjera, što je silom prilika postala najvažnija tema.

“Sve one mjere i prijedloge koje je krizni štab preporučivao oni nisu ispoštovali. Nije bila ništa bolja opozicija međutim oni imaju neki luft u tome”, ističe Antić.

Kampanja je počela tri mjeseca prije zakonom predviđenog roka uz masovnu zloupotrebu javnih resursa, upozoravaju iz Transparency Internationala. Funkcioneri svih nivoa vlasti angažovani su na promociju stranaka i kandidata, za koju su izdvojena značajna sredstva u nekim slučajevima iz budžeta gradova i opština.

“Imali smo nekoliko slučajeva od Banjaluke, Bijeljine, Visokog, Banovića gdje su postojeći načelnici i gradonačelnici plaćali promocije iz budžeta pod krinkom nekih drugih kampanja a ono je imalo za cilj direktnu promociju tih kandidata”, rekla je Ivana Korajlić iz Transparency International.

Anketirani građani uglavnom su opredijeljeni. U kampanji ne prepoznaju konkretna rješenja.

  • Ništa novo. Sve po starom. Ništa ne vjerujem. Šta znači po starom? Obećavaju a ništa ne čine.
  • Nula. Ovo ti je sve ništa. Ovo ti je samo borba za vlast.
  • Kod nekih ima, kod nekih nema. Vidjećemo šta će biti.
  • Ne gledam ja to uopšte. Ne gledam, gledam samo sport na TV ako ima, ako nema, znam šta će biti kako će biti.

U posljednjim danima kampanje sve učestalije smo bombardovani političkim porukama. Utisak naših sagovornika je da one neće postići primarni cilj i promijeniti izbor glasača koji su se opredijelili i prije kampanje.