Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine odlučila je otvoriti istragu zbog predizbornog spota Ujedinjene Srpske,koji je izazvao burne reakcije u javnosti zbog svog sadržaja. I ovaj slučaj pokazuje da se u predizbornu kampanju za Lokalne izbore u novembru, krenulo mjesecima prije službenog početka. Sada je već vidljivo- da će retorika, poruke i spotovi biti gotovo identični onoj pred parlamentarne izbore. Najmanje o rješavanju životnih problema.

Iako su birači u Republici Srpskoj navikli na neprimjerenu i neukusnu predizbornu kampanju, na priču predsjednika SNSD-a o obračunu sa političkim neistomišljenicima, malo ko je ostao ravnodušan.

MILORAD DODIK, predsjednik SNSD-a:

„Potukli se gdje sam bio na otvaranju puta. Kažu neki iz SDS-a, kad su pošli sa fešte, nisu htjeli da idu cestom već jarkom. Naiđu ovi naši i pitaju što ne idete asfaltom. Kaže mekan asfalt. Ovi ga uzmu i udare o asfalt i slome mu dva rebra. I onda sam ja morao da spasavam situaciju.“

Veliku prašinu digao je i spot Ujedinjene Srpske u kojem se trojica mladića međusobno hvale da su protjerali Srbe sa Kosova i Hrvatske i da im probleme stvaraju i u BiH. Prilazi im četvrti muškarac koji govori da je Republika Srpska „sada ujedinjena“. To nije predizborni spot , već video poruka sa skupštine stranke, u kojoj su iznesene istorijske činjenice, tvrdi predsjednik Ujedinjene Srpske.

NENAD STEVANDIĆ, predsjednik Ujedinjene Srpske

„Mi nismo pozvali na ugrožavanje nijednog naroda u spotu se ne spominje nijedna partija, nijedan pojedinac, nijedna država. Ako ćemo mak na konac oni koji hoće da se igraju sa CIK-om, materijali koji se spominju u tom spotu nisu u nadležnosti CIK-a.“

A da je to ipak u njenoj nadležnosti potvrđuje zaključak koji je Centralna izborna komisija danas usvojila da pokrene postupak u vezi sa spornim spotom Ujednjenje Srpske. Stručnim službama će dati potrebne instrukcije kako bi se utvrdilo je li bilo kršenja Izbornog zakona.

Politička analitičarka Tanja Topić ne očekuje da će ove predizborna kampanja biti prljavija od rpethodnih niti posebno drugačija, već po zacrtanoj trasi nacionalnih tema i trvenja na međunacionalnoj osnovi, mšto nema veze sa problemima lokalnih zajednica.

TANJA TOPIĆ, politička analitičarka

„Taj spot je očito igrao na kartu buđenja emocija. Buđenje emocija je uvijek povezano sa povišenom nacionalnom temperaturom i izazivanjem pažnje. Ono što je postigao spot je da se o njemu priča, da ima desetine hiljada pregleda i da će zauzeti ogroman medijski prostor. To mu i jeste bila svrha.“

U Transparensi Internešnelu ukazuju na problem kupovine glasova javnim sredstvima, gdje se stanovništvu dijele subvencije i pomoć u kešu. Ističu da se prave spiskovi zaposlenih u javnim preduzećima i institucijama i prijeti im se da moraju glasati za njih. Problem je što mali broj građana, iz straha od gubitka posla, smije da prijavi te pritiske.

IVANA KORAJLIĆ, „Transparensi Internešnel“

„Imali smo nedavno apsurdan slučaj da se Ujedinjena Srpska hvali predizbornim zapošljavanjem i to je postalo toliko normalno da su počeli da se hvale javno i dijele statuse svojih aktivista koji su dobili posao preko stranke i pozovaju druge da glasaju za tu stranku.“

Da će ovakvih ili još drastičnijih slučajeva u predizbornoj kampanji biti još, više niko ni ne sumnja.