Nedostatak infrastrukture i sistema sufinansiranja, ključne su prepreke za bržu primjenu električnih automobila kod nas. Nadležni su danas započeli razgovore u koje su uključeni i uvoznici automobila za stvaranje uslova i ubrzanje tog izuzetno korisnog procesa. U međuvremenu, pojedinci su već shvatili prednosti korištenja električnih automobila i uveliko ih koriste.

U banjalučkoj firmi “East Code” električno vozilo prvo su konstruisali sami, preuredivši klasični automobil. Od milja nazvan E-medo od prve registracije polovinom prošle godine, već je prešao 18.000 kilometara, bez ijedne mehaničarske intervencije. Prednosti koje je pokazao naveli su vlasnika da investira u još tri originalna električna automobila.

MIŠO MATIĆ, ravnatelj “East Coda”, Banjaluka

“Jedno punjenje za 100 KM u kućnim uslovima košta do dvije KM. Koliko će sutra ljudi koji se tim komercijalno budu bavili ne znamo, vjerovatnoća je da će poskupiti struja, da će oni uzeti svoju maržu, ali ovako u kućnoj varijanti definitivno je isplativost minimum, kad gledamo dijelove, potrošnju struje od pet pa i više puta”.

Ovaj preduzetnik obezbijedio je punjenje iz redovne električne mreže, ali veliki nedostatak je što takvu infrastrukturu u Republici Srpskoj ima samo Banjaluka. I to na samo tri lokacije izgrađene donacijom.

PERO ĆORIĆ, predsjednik Gospodarske komore RS

“Naravno da je ovo pionirski korak u RS. I sve ono što će se dešavati u narednom periodu biće u pravcu razvoja infrastrukture za punjenje električnih automobila. Danas smo se dotakli i toga da određena infrastruktura mora biti već planirana prilikom izgradnje stambenih objekata, znači u građevinarstvu”.

Multidisciplinaran pristup u izmjeni propisa i gradnje punionica donijeće rezultate za otprilike dvije godine, smatraju nadležni. Puni rezultat očekuje se nakon uvođenja sistema subvencionisanja kupovine ove vrste vozila.

PETAR ĐOKIĆ, ministar energetike i rudarstva RS

“To mogu biti razne vrste poreskih olakšica za nabavku takvih vozila, oslobađanje od određenih vrsta naknada koje plaćaju korisnici vozila na klasičan pogon. Oni to neće plaćati, i čak novčane doznake koje bi se davale pri svakoj nabavci takvog vozila”.

Subvencije dobijaju na vrijednosti kada se zna koliko upotreba električnih automobila doprinosi dekarbonizaciji, odnosno smanjenju emisije štetnih gasova i čestica. To je trend koji je, uz poticanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora, okosnica ekološkog aspekta približavanja naše zemlje Evropskoj uniji.