Omladinsko udruženje “Aksiom” iz Istočne Ilidže organizovalo je večeras u Istočnom Sarajevu reviju ručno izrađenih narodnih nošnji iz Srbije, Hrvatske i BiH, te izložbu umjetničkih slika inspirisanih motivima sa narodnih nošnji “Trag prošlosti” autora Borka Močevića.

Revija je rezultat evropskog partnerskog projekta “Make it New”, koji je finansirao fond Kreativne Evrope i sufinansiralo Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske, a predstavljene su po četiri rekonstruisane stare narodne nošnje iz BiH, Srbije i Hrvatske.

Osim ovog udruženja, na realizaciji projekta učestvovali su i Kulturni centar “Mladost” iz Futoga kao nosilac projekta, te Kulturni centar “Travno” iz Zagreba kao partner.

Pomoćnik ministra za kulturu Tanja Đaković rekla je da je Ministarstvo posvjete i kulture Republike Srpske u ovom projektu prepoznalo snažan potencijal, imajući u vidu značaj starih zanata, nematerijalnog kulturnog nasljeđa i tradicionalnih vještina.

“Ukoliko smo uspjeli prenijeti na nekoliko mladih osoba našu tradiciju, kulturno nasljeđe, umijeće tkanja, keranja, izrade čipke, ručno izrađivanje tradicionalnih nošnji i ostalih skoro zaboravljenih i zapostavljenih vještina, otvorili smo mogućnost da zaštitimo, očuvamo i prenesemo budućim generacijama vrijednost koju su nama ostavili naši preci”, istakla je Đakovićeva.

Ona je navela da je ovaj regionalni projekat objedinio i povezao tradicionalne i autentične elemente kulturnog nasljeđa Srbije, Hrvatske i BiH.

Đakovićeva kaže da Ministarstvo podržava aktivnosti promovisanja kulturnog nasljeđa na lokalnom, republičkom, regionalnom i međunarodnom nivou, a otvara se prostor da srpska tradicija i kultura svojom jedinstvenošću upotpuni bogatu evropsku kulturu.

Predsjednik Udruženja “Aksiom” Goran Kovačević rekao je da su nošnje izrađene na osnovu dostupnih zapisa i slika, jer većina nije sačuvana ili se nalaze u fundusu muzeja.

Kovačević je istakao da je tim iz BiH odlučio da izradi narodnu svečanu nošnju srpkinja iz Osata kod Srebrenice sa frigijskom kapom rogom, nevjestinsku nošnju srpkinja iz Istočne Hercegovine sa srednjovjekovnom nevjestinskom krunom ovrljinom, hrvatsku svečanu nošnju iz Tolise kod Brčkog, te nošnju sa Bjelašnice sa bijelom ćurdijom i crvenim čemberom.

On kaže da su ove nošnje izabrane jer su neke od njih djelimično ili kompletno nestale, a u javnosti nisu predstavljene više od jednog vijeka.

“Izradi tih narodnih nošnji prethodila je radionica na Trebeviću, na kojoj smo oko 50 polaznika obučavali tradicionalnim vještinama tkanja, pletenje, veza, čipkarstva, te izrade nakita od tradicionalnih materijala, čije je poznavanje bilo bitno za izradu nošnji”, pojasnio je Kovačević.

Srbija je predstavljena sa nošnjom mlade udate žene iz Beogradske Posavine, svečanom nošnjom udatih žena iz Rađevine (okolina Krupnja, zapadna Srbija), nošnja mlade udate žene iz Starog Vlaha (okolina Ivanjice, zapadna Srbija), te nošnja udate žene iz Vlasine (jugozapadna Srbija).

Rekonstruisane nošnje iz Hrvatske su svečana nošnja udate žene iz Konavla kod Dubrovnika, nošnja mlade udate žene iz Rečice (Karlovačko Prokuplje), djevojačka nošnja Opativa (zapadna Slavonija), te svečana nošnja udate žene iz Muća (Dalmatinska Zagora).

Večeras je predstavljena i prvi put na Balkanu osmišljena dječija igra pamćenja, inspirisana motivima narodnih nošnji, a uskoro bi trebalo da bude objavljena i “Android” aplikacija koja će korisnicima omogućiti da postavljanjem svoje fotografije “probaju” razne narodne nošnje i nauče kako da nošnju pravilno obuku.

Reviji su prisustvovali i ambasadori Srbije i Hrvatske u BiH Aleksandar Đorđević i Ivan Sabolić, kao i predstavnici kulturnog i političkog života Istočnog Sarajeva.