Босна и Херцеговина је 25. новембра, на Дан државности, добила још 11 километара аутопута, након што су завршени радови на Зеничкој заобилазници.

Зеничка обилазница представља један од најзахтјевнијих подухвата на Коридору Вц у БиХ због конфигурације терена, великог броја мостова, вијадукта и тунела, али и потешкоћа које су се јавиле приликом градње као што су клизишта и подземне воде.

Представник ЈП Аутоцесте ФБиХ Реуф Кадрић је истакао да је комплетна дионица аутопута дуга око 11 километара те да се ради о врло захтјевном пројекту, првенствено због конфигурације терена.

“На самој дионици се налази око 50 објеката, тако да је веома мали дио трасе на отвореном простору. Радови на изградњи једног дијела аутоцесте су трајали од 2016., а једне поддионице од 2019. године. Било је продужетка рада на дионици Клопче – Доња Грачаница због сложеније геолошке грађе него што смо то имали у главном пројекту”, казао је Кадрић новинарима.

Истакао је да ће ова дионица аутопута бити пуштена у промет када се изда уредба о висини накнаде за кориштење, а то би требало да се објави у наредном броју Службеног гласника Федерације БиХ.

Додао је још да се у продужетку ове дионице гради још једна дионица, тако да би БиХ у наредна 42 мјесеца требала добити близу 20 километара аутоцесте.

Овај дио аутоцесте, назван Зеничка обилазница, састоји се од три поддионице, Дривуша – Клопче, Клопче – Доња Грачаница и дио поддионице Доња Грачаница – Тунел Зеница на којима је изграђено поред отворене трасе седам вијадукта, три тунела, један мост, петља с наплатним мјестом и спојна саобраћајница од наплатног мјеста до прикључка на магистралну цесту М-17. Изградњом Зеничке обилазнице повезани су Зеница сјевер и Зеница југ на аутопуту.

Укупна инвестицијска вриједност радова на Зеничкој обилазници је износила 225 милиона еура, а средства су осигурана путем међународних финанцијских институција (КФАЕД, ЕБРД, ОПЕЦ) као и бесповратним средствима Европске уније која су осигурана у оквиру Агенде за повезивање преко Инвестицијског оквира за Западни Балкан (WБИФ).

Радови на изградњи аутоцесте нису прекидани ни за вријеме пандемије коронавируса.

Оно што је заједничко за све поддионице које су у саставу Зеничке обилазнице су бројни проблеми и изазови који су у највећој мјери узроковани изузетно лошом геолошко-морфолошком конфигурацијом и захтјеван терен са високом сложености послова који је изискивао градњу великог броја објеката на аутоцести. На поддионицама је изграђено 13 објеката, што значи да се 48 посто новоотворене дионице налази под објектима.

У складу са споразумом ЈП Аутоцесте ФБиХ и Града Зенице приводе се крају и радови на санацији локалних прометница које су кориштене тијеком грађења Зеничке обилазнице. Изградњом локалне цесте у дужини од четири километра и моста преко ријеке Босне бит ће остварена веза града Зенице с магистралном цестом М17 и излазак на аутопут.

Осим пуштања у промет Зеничке обилазнице, у овој се регији тренутно проводе и активности на изградњи поддионица Врандук – Понирак и Понирак – Враца, а недавно је у сједишту ЈП Аутоцесте ФБиХ у Мостару потписан и Уговор за изградњу дионице Попикуше – Немила, чиме се активна градилишта помичу даље, према сјеверу БиХ