До краја године у Републици Српској требало би да буде донесен нови Закон о заштити потрошача. Према статистичким подацима, годишње удружења за заштиту потрошача заприме хиљаде пријава грађана о нерегуларностима када су њихова права као потрошача прекршена.

Велики број грађана у Републици Српској, који уредно измирују рачуне за комуналне услуге, бар једном се жалио на пружаоце ових услуга.

У прошлој години од преко 3.000 пријава и жалби које су пристигле на адресу неког од удружења потрошача које се тичу кршења права потрошача, највећи број њих око 70 одсто односио се на жалбе које се тичу кршења права из области комуналних услуга.

У скоро свим локалним заједницама у Републици Српској грађани се највише жале на услуге комуналних предузећа, почев од превисоких износа на рачунима до жалби на квалитет саме услуге.

Грађани се, између осталог, жале на телекомуникационе услуге, услуге испоруке гријања, те услуге испоруке воде и одвоза смећа.

“Директори раде у интересу своје фирме да остваре већи профит. Конкретно што се тиче нпр. Зворника, ми смо имали ситуацију кад смо реаговали по пријави, дошло се до исхода да ниједан водомјер у Зворнику није баждарен пуних 30 година”, каже Ђорђе Радановић из Удружења за заштиту потрошача “ЦАМ”, регија Бирач.

Заштиту и дефинисање права потрошача у овој области требао би регулисати нови закон до краја године. У Удружењу потрошача сматрају да би многе ствари биле ријешене када би акти локалних заједница ишли на усаглашавање у
Министарство трговине.

“Имамо различита понашања у различитим локалним заједницама,јер причамо о економским услугаама које се регулишу на нивоу локалних заједница, па онда имамо различита поступања ових предузећа и управо желимо да дођемо до заједничких циљева и намјера код тих предузећа које пружају ове услуге”, истиче министарка трговине и туризма РС Сузана Гашић.

Једнострано и неосновано повећање цијена услуге, промјена начина испоруке услуге само су од неких притужби и жалби када је ријеч о овим врстама услуга. Многи од тих жалби своје епилоге дочекале су у судским процесима, док су појединачни стигли и до Уставног суда.

Грађанима за сада преостаје да притужбе шаљу у Удружења потрошача или да траже савјет од Институције омбудмана Босне и Херцеговине. Они упорнији одлучују се да туже комунална предузећа, али због спорости правосуђа, често се деси да многи од њих одустају од тужби.