Пројект комерцијалне жељезнице погоњене горивим ћелијама на водик иЛИНТ добио је овогодишњу Еуропску награду у жељезничком сектору као одржива алтернатива у промету која не ствара стакленичке плинове.

Еуропска награда за жељезнице се од 2007. додјељује за изванредне доприносе жељезничком сектору а ове се године додјелом награде обиљежио и почетак Еуропске године жељезнице.

Награђени пројект Корадиа иЛИНТ плод је сурадње компаније Алстом и управе за промет њемачке савезне државе Доње Саске (ЛНВГ) и први је комерцијални путнички влак на водикове гориве ћелије.

Горива ћелија на водик је електрокемијски уређај који за производњу електричне енергије користи водик и кисик, а као нуспроизвод ствара воду и топлину.

Пројект иЛИНТ доказује да се алтернативним технологијама може једнако учинковито пружати услуге у јавном промету без емисија стакленичких плинова те да је жељезница без емисија тих плинова могућа, навели су у образложењу награде организатори додјеле, Заједница еуропских жељезничких и инфраструктурних твртки (ЦЕР) и Удружење еуропских жељезничких индустрија (УНИФЕ).

На онлине свечаности коју је пратило око 600 узваника, такођер је додијељено признање за “изванредан политички допринос” предсједнику Еуропског парламента Давиду Сасолију због његове улоге у уклањању правних, институционалних и техничких препрека у стварању јединствене еуропске жељезничке мреже, јавила је Хина.

“Еуропа се суочава с климатском кризом без преседана. Сви требамо учинити више за изградњу одрживијег друштва, а један од начина рјешавања овог сложеног проблема је развој одрживог, интелигентног и сигурног пријевозног средства: жељезнице”, поручио је тим поводом Сасоли из Еуропског парламента.

Еуропски парламент и Вијеће Еуропске уније су у студеном прошле године прихватили приједлог Еуропске комисије да се 2021. година прогласи Еуропском годином жељезнице у циљу промицања жељезничког пријевоза као еколошки најприхватљивијег и енергетски најучинковитијег облика промета и остваривања еуропског Зеленог плана.

Представљајући иницијативу Еуропске године жељезнице, повјереница Еуропске комисије за промет Адина Валеан истакнула је да ће жељезнице несумњиво бити “кључне за изградњу прометног сустава будућности који је самоодржив, сигуран и отпоран”.

“Еуропском годином жељезница желимо освијетлити бројне предности жељезничког пријевоза и наставити потребне реформе и улагања, како би жељезнице биле први избор пријевоза за наше еуропске грађане и твртке”, рекла је Валеан на свечаној додјели награде.

У еуропском зеленом плану тражи се убрзани прелазак на одрживу и паметну мобилност, с обзиром да четвртина емисија стакленичких плинова у Унији долази из прометног сектора. Еуропски Зелени план има за циљ да до 2050. Еуропа постане климатски неутрална, односно постигне нулту нето стопу емисија стакленичких плинова.

Промет је одговоран за 25 посто емисије стакленичких плинова у ЕУ-у, а жељезнице у томе судјелују само са 0,4 посто. Жељезница је углавном електрифицирана и једина је врста пријевоза која је од 1990. године знатно смањила своје емисије стакленичких плинова.