На саобраћајницама у више локалних заједница у Републици Српској током прошле године постављене су надзорне камере. Више стотина камера свакодневно биљежи прекршаје везане за прекорачење брзине и истек регистрације возила, а ми смо провјеравали, да ли је постављање камера повећало безбједност саобраћаја или се све свело на пуњење буџета?

И док грађани сматрају да је постављање надзорних камера на путевима у Републици Српској добар потез, полицијска статистика каже сљедеће – камере су евидентирале толико казни колико полицајци у просјеку напишу за неколико година. Уз то, евидентиран је и велики број аутомобила са истеклом регистрацијом.

МИЛИЈА РАДОВИЋ, Агенција за безбједност саобраћаја Републике Српске

„У 2020. дошло до значајнијег смањења броја возила која прекорачују брзину, тако да смо 2019. имали 52 % возила која су возила преко ограничења, а у 2020. тај проценат је 42 %. Ове новије камере могу евидентирати кориштење појаса, регистрацију регистарске таблице, смањиће се број возила која учествују у саобраћају нерегистрована“

Да ли је постављање надзорних камера и стационарних радара дало ефекте и повећало безбједност саобраћаја или је само повећало број казни и пуњење буџета по том основу?

МИЛИЈА РАДОВИЋ, Агенција за безбједност саобраћаја Републике Српске

„Све ове мјере дају резултат и упогледу борја оних који прекорачују брзину, а чим мањи број возача вози брже имате и повољне ефекте у смањењу броја саобраћајних незгода иброја погинулих“

Ипак, да је свеукупно повећање безбједности саобраћаја упитно, показује повећање броја прекршаја које камере не могу да региструју и то скоро двоструко.

РАДЕНКО КНЕЖЕВИЋ, инспектор за безбједност саобраћаја ПУ Бијељина

„У прва три мјесеца 2021. евидентирано је укупно 9 947 прекрашаја из области безбједности саобраћаја што је више за 46 %. Из саобраћаја је искључен 421 возач, што је такође више за 48 %“

МИЛИЈА РАДОВИЋ, Агенција за безбједност саобраћаја Републике Српске

„Додатно ангажовање свих субјеката у наредном периоду мора бити и смањење употребе мобилног телефона“

О великом помаку у безбједности саобраћаја тешко је говорити, сматра инжењер саобраћаја и инструктор вожње Мирослав Гавриловић. Према његовим ријечима, свијест возача је и даље на том нивоу да треба избјећи казну, а не бити безбједан.

МИРОСЛАВ ГАВРИЛОВИЋ, инжењер саобраћаја

„Све то се своди на то да саобраћајем треба сви озбиљно да се позабаве“ На рез 1:54 „генерално што се тиче саобраћаја мислим да би требало да се ради на ширем плану рецимо од едуковања најммлађих учесника у саобраћају и увести саобраћај као предмет у школе“

Издате казне се броје у десетинама хиљада, а износ који возачи морају платити је од 100 до 400 КМ, што јасно говори о приходу који се по том основу остварује. Међутим, када се подвуче црта, о значајном повећању безбједности и драстичном смањењу броја саобраћајних незгода још увијек се не може говорити.