Делегација ЕУ у БиХ саопштила је да су изузетно значајни резултати Програма за међународну процјену знања и вјештина ученика (ПИСА) и да представљају позив на дјеловање.

У саопштењу се додаје да ти резултати представљају битан тренутак за област образовања у БиХ, која се придружила 79 земаља које учествују у процјени.

Из ЕУ Делегације подсјећају да је више од 200 школа у БиХ учествовало у студији ПИСА, коју је организовала Агенција за предшколско, основно и средње образовање у сарадњи са УНИЦЕФ-ом.

ЕУ омогућила је учешће БиХ у ПИСА истраживању суфинансирањем приступнине у износу од 194.000 еура.

Шеф Делегације ЕУ у БиХ Јохан Затлер рекао је да је ЕУ највећи међународни донатор за развој образовања у БиХ и нагласио посвећеност ЕУ подршци образовању у овој земљи која се наставља кроз бројне пројекте помоћи.

“ПИСА представља ресурс земљама за реформу образовних политика, те се зато надам да су ови резултати заправо позив на дјеловање”, рекао је Затлер.

Главни критеријум за успјех ПИСА истраживања је, како се наводи, да помогне земљама да изграде солидан и међународно упоредив мјерни систем за одговарајуће исходе учења, те да изгради капацитете за кориштење добијених података за креирање и провођење неопходних реформи у образовном сектору.

Резултати ПИСА истраживања не тичу се само рангирања у образовању. Земље могу стећи огромну економску корист ако унаприједе когнитивне вјештине свог становништва. Претпоставља се да не постоји само један сет политика који ће одговарати свакој земљи, стога се за провођење резултата у обзир узимају локалне околности.

Генерална дирекција Европске комисије за образовање и културу потписала је уговор са Организацијом за економску сарадњу и развој (ОЕЦД) за креирање политике са препорукама за свих шест партнера на западном Балкану на основу ПИСА истраживања, која ће бити објављена у јуну 2020. године, уочи Конференције министара образовања западног Балкана.

Затлер је нагласио да образовање има главну улогу у земљама у транзицији јер им помаже да изграде демократску културу и допринесу развоју и просперитету.

Он је напоменуо да се даље исељавање младих из земље може успорити ако ученици добију ефикасан школски систем који је упоредив, признат и лако прилагодљив на међународном нивоу.

“Желим да подстакнем власти БиХ да наставе своје учешће у међународним процјенама. Власти БиХ морају хитно дјеловати да би обезбиједиле учешће земље у сљедећем ПИСА истраживању 2021. године”, додао је Затлер.

БиХ је заузела 62. мјесто од 79 земаља свијета у највећем глобалном истраживању у образовању за 2018. годину, а сваки други тестирани ученик оцијењен је као функционално неписмен, објавили су данас представници Агенције за предшколско, основно и средње образовање БиХ.