Еуропарламентарци су у сриједу изгласали нова правила којима се снаже права путника у жељезничком промету те, међу осталим, јамчи поврат новца у случају кашњења влака већег од 60 минута или преусмјеравање без додатних трошкова, док су већа права добиле и особе са смањеном покретљивошћу.

Надокнада трошкова када влакови касне, интегриране карте, надокнаде у појединачним случајевима, приступачност особама са смањеном покретљивошћу, осигуран простор за пријевоз бицикала, омогућено тридесетодневно раздобље за компензацију, регулирани су усвојеном Уредбом о правима путника у жељезничком пријевозу.

“Успјели смо осигурати једнака минимална права за путнике диљем Еуропе у погледу преусмјеравања, простора за бицикле, јединствених карата и права путника са смањеном покретљивошћу”, казао је на пленарној сједници извјеститељ Богусłаw Либерадзки (С&Д).

„Ми желимо да жељезнички промет постане привлачнији, да се повећа обујам тог промета, а требали бисмо повећати и приступачност људима”, рекао је и додао да „кориштење влакова, не би требало представљати луксуз већ задовољство”.

Након што је Еуропски парламент одобрио договор с државама чланицама о ревидираној Уредби о правима путника у жељезничком пријевозу, уредба ће ступити на снагу двадесет дана након објаве у Службеном листу Еуропске уније и почети примјењивати за двије године, изузев одредбе о осигураном простору (намјенска мјеста и сталци) за бицикле, која ступа на снагу за четири године.

У случају да влак касни дуже од 60 минута, путник ће моћи бирати између пуне рефундације, наставка путовања или преусмјеравања без додатних трошкова, али под успоредивим увјетима. Путнике се, ако одаберу преусмјеравање, не смије премјестити у нижи путнички разред.

Путник може, наводи се у уредби, организирати путовање другим пријевозним средством и добити поврат новца, ако 100 минута након кашњена не буде обавијештен о доступним другим линијама.

Пријевозници, у случајевима више силе, попут временских неприлике, великих природних катастрофа, јавноздравствених криза и терористичких напада, не требају исплатити накнаду за кашњење. Међу случајеве више силе није убројен и штрајк радника жељезничког пријевозника.

„С овим ћемо боље заштити путнике жељезничког промета, а исто тако ћемо узети у обзир потребу да жељезнички сектор остане конкурентан“, објаснила је на пленарној сједници повјереница за унутарње послове Yлва Јоханссон.

„Побољшат ћемо и имиџ сектора, те привући више путника, што је важно за постизање циљева из Зеленог плана“, додала је.

Свен Сцхулзе (ЕПП), који је говорио у име највећег клуба заступника у Еуропском парламенту, изразио је забринутост због великих обвеза које преузимају подузећа.

„За остварење климатских циљева, жељезничка ће подузећа морати поднијети велик терет због чега их не треба додатно оптеретити“, поручио је, похваливши притом јасно дефинирање права путника.

Јохан Даниелссон из редова социјалиста изразио је задовољство постигнутим уредбом, казавши да ће она омогућити побољшане увјете за размјену информације, што је важно за сустав јединствене карте на разини ЕУ-а.

Уредба такођер јамчи особама са смањеном покретљивошћу да могу обавијестити пријевозника о путовању само 24 сата прије поласка, док тренутно вриједи правило о обавјештавају најмање 48 сати прије почетка путовања.

Зајамчено је путовање особа с псом помагачем, док пратња путницима са смањеном покретљивошћу, ако то захтијева пријевозник, мора путовати бесплатно.

Ревидирана правила у начелу ће се примјењивати на сва међународна и домаћа путовања жељезницом и све међународне и домаће услуге жељезничког пријевоза у цијелој Унији, с тиме да државе чланице могу на ограничено вријеме изузети домаће услуге жељезничког пријевоза.