Након политичке саге око избора у Мостару, на потезу су вијећници и измјена Статута наметнутог прије 17 година, који је још на снази.

Своје приједлоге вијећници тек требају доставити, потом разматрати, а онда двотрећинском већином и усвојити. Но, неке се кључне ствари измјеном Статута не могу промијенити.

Што ће се онда мијењати, провјерила је Моника Ћубела Савић.

Измјене Статута Града Мостара биле би углавном техничке, а морат ће се ускладити с пресудом Уставног суда из 2010. године. Такођер би се односиле и на мјесне заједнице којима није утврђена надлежност, те на промјене које се огледају у потребама града и грађана.

СЛАВЕН ЗЕЉКО, предсједник Градског одбора ХДЗ-а Мостар

Године 2004. је он наметнут, штошта се промијенило и није препознато оваквим статутом који је и даље на снази.09:15 рез 09:41 Очекујем да ће се и јавност активније укључити у то, јер је статут документ на којем почива цијели град.

По много чему је Мостар такозвани случај, па и по свом Статуту. Преко овога града очито се прелама дугогодишња политичка борба и сучељавање. Вијећници се слажу да су измјене неуставног и наметнутог Статута потребне, како би Мостар био функционални, еуропски град, каквог га виде у будућности.

СЛАВЕН БЕВАНДА, предсједник Комисије за статут у Градском вијећу Мостара (ХРС)

Од потпуне националне равноправности, потпуне функционалне управе Мостара. Статут видимо као модел који би био и за остале мултиетичке средине. Првенствено мислимо и на Травник, јер је уређење Мостара и Травника према Wасхингтонском споразуму почивао на истим начелима.

АДИЛ ШУТА, одборник у Градском вијећу Мостара (СДА)

Као један нормалан еуропски град, са свим специфичностима Wасхингтонског и Дејтонског споразума. Ту имамо квоте за све народе, избор градоначелника. Директан избор захтјева измјене Устава Федерације. Ми немамо ништа против, ал када се остваре претпоставке на већим нивоима власти.

Сама измјена Статута не може утјецати на избор градоначелника. Док га у другим градовима наше земље грађани бирају изравно, у Мостару то раде вијећници. Да би се то промијенило, потребно је мијењати Устав Федерације БиХ.

СЛАВЕН ЗЕЉКО, предсједник Градског одбора ХДЗ-а Мостар

Опет још једна специфичност и посебност за Град Мостар. Било би добро кад би могли у оквиру града уређивати све односе у Мостару, а не да имамо овакве специфичности које се провлаче још од Wасхингтонског и Дејтонског споразума.

Према размишљању професора уставног права Нурке Побрића, идеално би било када би Град Мостар био једна изборна јединица, као што је случај и са свим осталим градовима у БиХ.

НУРКО ПОБРИЋ, професор уставног права

С тим што би евентуално број конститутивних представника и осталих био минимално загарантиран, без обзира на изборни резултат, и да се градоначелник бира од стране грађана.

Наши су суговорници у једноме сложни. За измјене Устава Федерације Босне и Херцеговине којим би грађани изравно бирали градоначелника, као и сви остали у БиХ, сматрају да за сада нема политичке воље.

СЛАВЕН БЕВАНДА, предсједник Комисије за статут у Градском вијећу Мостара (ХРС)

Ја не знам колико је у овом тренутку међу политичким односима у Сарајеву на бошњачкој политичкој сцени уопће реално да се приступи било каквој измјени Устава ФБиХ.

АДИЛ ШУТА, одборник у Градском вијећу Мостара (СДА)

Мислим да у овом тренутку то није реално.

Док се вијећници залажу да град на Неретви постане и еуропски бисер, остаје реално питање када ће и како он то постати. Пред новим вијећницима, али и пред вишом политиком је изазован циљ – како Мостарцима осигурати просперитет и бољу будућност и може ли први корак ка том циљу бити измјена Статута.