У минулој години борбе са пандемијом коронавируса изван фокуса јавности остао је ангажман здравствених установа према свим другим пацијентима. На примјеру здравствених установа у Тузли, на срећу, свједочимо о изузетним напорима здравствених радника да се и пацијентима са другим хроничним обољењима обезбиједи адекватна здравствена заштита.

За госпођу Магбулу Трле, која се годинама бори да побиједи рак дојке, притисак пандемије коронавируса на здравствени систем јесте отежао, али није затворио врата здравствених установа за наставак неопходног лијечења.

“Осим што сам ја онколошки пацијент, ја сам и дугогодишњи пацијент реуматолошки, значи имам већ 26 година реуматоидни артритис, и приморана сам да сваки мјесец редовно идем по своју терапију. Ја немам проблема јер већ годинама поштујем тај протокол гдје назовем своју амбуланту, тражим свој термин, они ми то одобре и кажу кад да дођем. Ја кад одем мене чека и мој картон и докторица и сви знају да сам ја дошла по терапију и ја немам проблема”, казала је Трле (Секција за борбу против карцинома дојке УЖ Тузла).

Како направити равнотежу између борбе здравственог сектора са коронавирусом и свих осталих здравствених потреба грађана, било је кључно питање за Универзитетски клинички центар Тузла у минулој години, оцјењује директор овог Центра Вахид Јусуфовић. Уложени су енормни напори управо да се позитивно одговори на овај проблем.

“Наравно, не може се рећи да је то идеално, буде неких проблема, буде ПЦР позитивних пацијената. Смањен је број хоспитализираних пацијената, то је чињеница, на нашим онколошким одјељењима, али оно што је неопходно и акутно по процјени самог конзилијума, се завршава. Клиника за кардиоваскуларну хирургију, клиника за инвазивну кардиологију, интензивне његе Интерне клинике, то ради у пуном капацитету, као да се не дешава ништа”, наводи Јусуфовић.

Било је потребно извјесно вријеме да се љекари Дома здравља Тузла прилагоде првом таласу пандемије у прољеће прошле године. Сви пацијенти се анкетирају и мјери им се температура при уласку у Дом здравља и тиме се врши примарна тријажа пацијената. Изузев хитних случајева, сви прегледи су заказани телефоном, а видљиво је да су тако и смањене гужве.

“Нити један наш пацијент током ове године дана није остао без рецепта за неопходни лијек, без прегледа који му је потребан. И у апотекама није било уопште несташице неких лијекова, да су пацијенти остали без лијекова. Наравно да смо ту, и били смо и ту смо и бићемо, колико год буде требало и током пандемије и, надам се послије пандемије”, поручује начелница Опће обитељске медицине у Дому здравља Тузла Самира Срабовић.

Убрзавши процедуру за пацијенте који желе само да преузму лијекове са есенцијалне листе, те новом организацијом у сегменту лабораторијске дијагностике, избјегнуте су раније присутне гужве у Дому здравља Тузла и тиме смањена могућност ширења заразе.