У петак званично почиње предизборна кампања у Босни и Херцеговини. Већина странака већ је промовисала слогане под којима ће наступити на предстојећим изборима. Провјерили смо какве поруке шаљу и како их бирачи доживљавају.

Погледају ли се изборни слогани под којима ће политичке партије наступати у предстојећој кампањи, мало ко би могао закључити да су пред нама локални избори. Бирачи тешко да могу схватити које локалне проблеме политичари намјеравају ријешити уколико дођу на власт.

АНКЕТА

“То је исто, само некакви нови људи, фол де гол итд. Гласови се купују шта да се ради.”
“Да избори шта мијењају, они би се промијенили, укинули би се.”
“Све је већ виђено и речено, тако да нема ту ништа ново да се каже.”

Поруке које се бирачима шаљу преко слогана, углавном су рециклажа старих. Комуниколог Младен Бубоњић истиче да су политичке идеје и програми, у ствари, исцрпљени те да се у посљедње вријеме све више одвлаче ка популизму.

МЛАДЕН БУБОЊИЋ, комуниколог

“Можемо видјети обједињавање, позивање на нацију и слично. Дословно мијешају поруке које би требало, условно речено, да се пласирају пред опште изборе и видимо да се те исте поруке пласирају пред локалне изборе. Тако да имамо једну врсту осеке идеја.”

Играње на националну карту рецепт је са којим се улази у још један изборни циклус. Примијетно је и да се углавном из централног изводи подслоган који се онда везује за одређену локалну заједницу.

АЛЕКСАНДАР ЗОБЕНИЦА, стручњак из области политичког маркетинга

“Мање више, слогани у Републици Српској су исти низом година уназад неколико изборних циклуса. Сви се углавном везују за само име Република Српска или Српска. Мислим да сви они играју на националну карту без обзира којој партији припадају.”

Начин политичке комуникације одвија се по истом или сличном моделу на простору цијеле Босне и Херцеговине.

ЕСАД БАЈТАЛ, социолог

“На сцени је комплетна манипулација која се понавља од избора до избора и то траје већ скоро 30-ак година. Та се политика увријежила, то је постао начин живљења да то више никог не узбуђује, више нико и не обраћа пажњу. “

Сажети, добро осмишљени, дојмљиви и памтљиви, слогани су микротекст, помоћу кога изборни актери настоје утицати на мишљење бирача и добити њихове гласове. Привући и неопредијељене бираче. Но, за њих је потребна директна порука.