Пословање авиокомпанија већ је неколико година под притиском, но пандемија коронавируса ове је године донијела додатни терет. Иако је снажна државна финансијска подршка спријечила да у стечају заврше неки од највећих глобалних авио превозника, попут њемачке Луфтхансе, у наредним мјесецима може се очекивати вал стечајева у том сектору, истичу аналитичари зрачног превоза за Си-Еб-Би-Си, пише poslovni.hr.

Подаци твртке за обраду података о туристичком сектору Цириум показују да су од јануара ове године у свијету банкрот прогласила 43 комерцијална зрачна превозника. За успоредбу, лани је пропало 46 авиокомпанија компанија, а 2018. њих 56. Већи превозници теже преживљавају. Наиме, од 43 банкротираних, 20 је у флоти имало више од десет авиона, док је лани пропало 12 таквих компанија, а 2018. године њих десет.

“Без владине интервенције и подршке имали бисмо масовне банкроте у првих шест мјесеци ове кризе. Умјесто тога, имали смо управљиви број стечајева и врло мало потпуних гашења”, истиче Брендан Соби, неовисни аналитичар твртке Соби Авиатион.

По његовим ријечима, мноштво превозника било је у проблемима још прије удара пандемије, али сада имају “боље шансе за преживљавање” због владине помоћи.

Тренутна ситуација је тако лоша да државе и немају других опција него да помогну авио превозницима, сматра Роб Морис, аналитичар Цириума. Међутим, упркос финансијским ињекцијама које пружају владе, прогнозе за остатак 2020. године нису охрабрујуће. Добар дио банкрота авиопревозника догађа се при крају године, навео је Морис.

Прво и четврто тромјесечје је најтеже јер се већина прихода остварује у другом и трећем тромјесечју. Прије пандемије авиокомпаније су покушале остварити што боље резултате током љетних мјесеци како би могле мирно дочекати зиму. Но, сада је главни циљ преживјети под сваку цијену и видјети хоће ли љето 2021. донијети вишу потражњу, наглашава Морис.

Међународно удружење авио превоза ИАТА објавило је да ће превозници у другом полугодишту изгубити 77 милијарди долара, а током 2021. губити мјесечно између пет и шест милијарди долара.

Да ситуација у бранши није блистава, говори и вијест да је британски нискотарифни превозник “Изи џет” у четвртак упозорио да би ове године могао убиљежити први губитак од оснивања, 1995. године. Компанија очекује минус до 1,1 милијарду долара.

Наиме, због рестрикција на путовања због коронавируса “Изи Джет” има ангажирано тек 25 посто капацитета. Како би преживила пандемију, компанија је до сада узела 600 милиона фунти владине помоћи, отпустила 4.500 запосленика, прикупила 608 милиона фунти од продаје авиона те добила 419 милиона фунти докапитализације од дионичара.