Ретроспективни програм 14. Право Људски Филм Фестивала (ПЛЈФФ) почива на идеји међугенерацијске одговорности и одговорности према свеколиком животу на земљи.

Тај програм има снажан постколонијални карактер јер, како се истиче у саопћењу Фестивала, експлоатација природе никада не иде без поробљавања људских заједница.

Тако филм “Фаусто” (Андреа Буссманн) спаја стара домородачка вјеровања Америке: ђаволе, трансформацију, телепатију, са колонизацијом и контролом природе, откривајући њихову међусобну неодвојивост. Откриће потонулог брода трговаца робљем потакнуло је ауторе филма “Змијска киша” (Арјуна Неуман и Денисе Ферреира Да Силва) на експеримент у заједничком раду и замишљање будућности: постљудског свијета без технологије.

Еколошка катастрофа која је обиљежила посљедњу деценију је експлозија нуклеарне електране у Фукусхими. Она је тема кратког филма “Ах човјечанство!” (Ернст Карел, Вéрéна Паравел и Луциен Цастаинг-Таyлор) који евоцира апокалиптичку визију модерности, као и склоност ка хисторијској амнезији и футуристичким узлетима маште. Истом темом бави се и “Полуживот у Фукусхими” (Марк Олеxа и Францесца Сцалиси), док прати усамљеног јапанског фармера који се, суочен с опасношћу радијације, бори да изгради нови живот.

Филм “Yумен” (Ј.П. Сниадецки, Хуанг Xианг, Xу Руотао) је прича о гладним душама, немирној младости, лутајућем умјетнику и усамљеној жени – свима који су у потрази за људским додиром, те колективном прошлошћу унутар нарушеног градског пејсажа. Филм “Хљеб наш насушни” (Николаус Геyрхалтер) приказује прехрамбену индустрију у Европи без коментара, нудећи монументалне призоре, надреалне пејзаже и индустријску хладноћу која оставља мало простора индивидуализму.

Право Људски Филм Фестивал одржава се од 27. новембра до 2. децембра.