Централна изборна комисија Босне и Херцеговине одлучила је отворити истрагу због предизборног спота Уједињене Српске,који је изазвао бурне реакције у јавности због свог садржаја. И овај случај показује да се у предизборну кампању за Локалне изборе у новембру, кренуло мјесецима прије службеног почетка. Сада је већ видљиво- да ће реторика, поруке и спотови бити готово идентични оној пред парламентарне изборе. Најмање о рјешавању животних проблема.

Иако су бирачи у Републици Српској навикли на непримјерену и неукусну предизборну кампању, на причу предсједника СНСД-а о обрачуну са политичким неистомишљеницима, мало ко је остао равнодушан.

МИЛОРАД ДОДИК, предсједник СНСД-а:

„Потукли се гдје сам био на отварању пута. Кажу неки из СДС-а, кад су пошли са феште, нису хтјели да иду цестом већ јарком. Наиђу ови наши и питају што не идете асфалтом. Каже мекан асфалт. Ови га узму и ударе о асфалт и сломе му два ребра. И онда сам ја морао да спасавам ситуацију.“

Велику прашину дигао је и спот Уједињене Српске у којем се тројица младића међусобно хвале да су протјерали Србе са Косова и Хрватске и да им проблеме стварају и у БиХ. Прилази им четврти мушкарац који говори да је Република Српска „сада уједињена“. То није предизборни спот , већ видео порука са скупштине странке, у којој су изнесене историјске чињенице, тврди предсједник Уједињене Српске.

НЕНАД СТЕВАНДИЋ, предсједник Уједињене Српске

„Ми нисмо позвали на угрожавање ниједног народа у споту се не спомиње ниједна партија, ниједан појединац, ниједна држава. Ако ћемо мак на конац они који хоће да се играју са ЦИК-ом, материјали који се спомињу у том споту нису у надлежности ЦИК-а.“

А да је то ипак у њеној надлежности потврђује закључак који је Централна изборна комисија данас усвојила да покрене поступак у вези са спорним спотом Уједњење Српске. Стручним службама ће дати потребне инструкције како би се утврдило је ли било кршења Изборног закона.

Политичка аналитичарка Тања Топић не очекује да ће ове предизборна кампања бити прљавија од рпетходних нити посебно другачија, већ по зацртаној траси националних тема и трвења на међунационалној основи, мшто нема везе са проблемима локалних заједница.

ТАЊА ТОПИЋ, политичка аналитичарка

„Тај спот је очито играо на карту буђења емоција. Буђење емоција је увијек повезано са повишеном националном температуром и изазивањем пажње. Оно што је постигао спот је да се о њему прича, да има десетине хиљада прегледа и да ће заузети огроман медијски простор. То му и јесте била сврха.“

У Транспаренси Интернешнелу указују на проблем куповине гласова јавним средствима, гдје се становништву дијеле субвенције и помоћ у кешу. Истичу да се праве спискови запослених у јавним предузећима и институцијама и пријети им се да морају гласати за њих. Проблем је што мали број грађана, из страха од губитка посла, смије да пријави те притиске.

ИВАНА КОРАЈЛИЋ, „Транспаренси Интернешнел“

„Имали смо недавно апсурдан случај да се Уједињена Српска хвали предизборним запошљавањем и то је постало толико нормално да су почели да се хвале јавно и дијеле статусе својих активиста који су добили посао преко странке и позовају друге да гласају за ту странку.“

Да ће оваквих или још драстичнијих случајева у предизборној кампањи бити још, више нико ни не сумња.