Мегинес каже да је Рајанер загребачку базу одлучио отворити два мјесеца раније од првотно планираног због великог броја резервација и захтјевима из Загреба, али и велике потражње за летовима према Загребу.

У загребачкој бази, коју отварају крајем српња, Рајанер ће до краја коловоза имати један зракоплов, а други планира увести у рујну, каже Мегинес.

Открива и да пратећи потражњу твртка разматра и могућност увођења трећег зракоплова тијеком зиме, ако резервације покажу добре резултате, јер за Загреб планира летове цијеле године и већ има испланираних 14 дестинација из Загреба од студеног ове године, а до љета 2022. око 30.

“Нећу вам дати податке о резервацијама по појединим рутама, али ћу поновити оно што сам нагласио и на конференцији за медије крајем ожујка када смо најавили долазак: Загреб је годинама био подзаступљен. Примјерице, Загреб и Дублин су градови сличне величине, али је Загреб прије доласка Рyанаира имао летове за 38 дестинација, а Дублин за око 200., а Загреб је пуно љепши и занимљивији од Дублина”, одговара МцГуиннесс на питање о стању резервација и продаје летова за Загреб.

Каже да је и изненађен букингом из Загреба, иако су очекивања ове године још увјетована пандемијом и ограничењима за путовања, те додаје да је тренутно за летове за ово љето велика конкуренција за сунчане дестинације попут Шпањолске, Португала, Италије, Грчке и Хрватске.

Додаје да Рyанаир промет према Загребу неће остварити само ‘загребачким’ зракопловима јер има 450 зракоплова и за Загреб може летјети и из осталих 80 база по цијелој Еуропи.

На питање колико дуго намјеравају имати базу у Загребу, одговара да у Загребу твртка види велик потенцијал те да ће се посветити и свом и расту загребачке зрачне луке.

“Пратит ћемо развој догађања и одлучивати о рутама, при чему су трошкови једна од главних точака у нашим одлукама. Ми смо компанија с најнижом нискотарифном цијеном у Еуропи, и такви смо управо због наше првенствене оријентације према трошковима. С партнерима радимо на ефикасној оперативности и управо су трошкови ти који одређују наше даљње одлуке”, каже МцГуиннесс.

Како су раније најавили да ће им у бази у Загребу требати 60-ак радника, МцГуиннесс објашњава да за сваки зракоплов требају око 30 људи који ће га опслуживати, почев од пилота и кабинског особља до инжењера и подршке.

На питање хоће ли те запосленике тражити на локалном тржишту или ће их довести из других земаља, каже да већ имају доста пилота и кабинског особља из Хрватске, али и пуно људи који би жељели живјети у Хрватској јер им одговара клима.

“Радимо у 40-ак земаља на 230 зрачних лука и имамо раднике разних националности. Тако примјерице у нашој бази у Дублину раде припадници 30-ак националности. У Загребу и Задру, гдје ћемо такођер имати овог љета базу, радит ће људи из Загреба и Задра, али могуће и из других земаља који у Хрватској желе живјети и радити”, каже МцГуиннесс.

Осим што ће сами запошљавати, истиче да не треба заборавити и индиректне послове које доносе њихови летови на неку дестинацију односно користи које од путника имају такси службе, аутобуси, угоститељство, хотели и други.

Слична је ситуација и са Задром, гдје ће у бази тијеком љетне сезоне ове године имати два зракоплова, за што, као и у Загребу, инвестирају 200 милијуна еура.

На питање како ће то инвестирати с обзиром на губитке које, као и многе друге компаније имају у пандемији, МцГуиннесс каже да то треба “ставити у контекст”.

“У протекла два мјесеца Рyанаир је отворио десет нових база у Паризу, Венецији, на грчким отоцима, у Данској, у Риги у Латвији те на стоцкхолмском Арланду. Знате да смо најјача компанија у Еуропи, а не добивамо помоћ од државе и из фондова, као што је то случај с другим компанијама, па и хрватским Цроатиа Аирлинесом. Ми не добивамо такве помоћи, а имамо најјачу биланцу у Еуропи и припојили смо најјаче зрачне компаније. Једина смо еуропска компанија која је остварила и раст у зрачном промету тијеком неколико година. Видимо да је примјерице Цроатиа Аирлинес одгодио набаву нових зракоплова, док Рyанаир има потврђене наруџбе за 210 нових зракоплова типа Боеинг 200, који су најјачи у тој класи”, одговара МцГуиннесс.

У вези купње нових зракоплова каже да ће их преузети у идуће четири године, чиме ће флоту повећати на више од 600 зракоплова, којима планирају годишње превозити око 200 милијуна путника.

Како би до тога дошли и надвладали пандемијске и друге изазове тренутно сурађују, како каже, с партнерима диљем Еуропе на изналажењу могућности опоравка, што сматра врло важним.

“То радимо и у Хрватској, у коју летимо од 2006., што значи да ове године имамо и 15. обљетницу, тијеком којих смо у и из Хрватске превезли око пет милијуна путника с чиме смо јако задовољни. Знамо и колико је туризам важан хрватском господарству и да чини око 20 посто националног БДП-а те у сурадњи са зрачним лукама у Загребу и Задру и другима доносимо и инвестиције. То сматрамо исправним путем којим у овом тренутку можемо помоћи у опоравку промета”, каже комерцијални директор Рyанаира.

Осим за Задар и Загреб, овог љета летјет ће и за Пулу, односно према Хрватској ће имати 58 рута, од којих је 33 нових.

Пар рута има и према Дубровнику и Сплиту, но како су пристојбе у зрачним лукама у тим градовима за њих превисоке каже да разговарају с партнерима о даљњим увјетима, али и да је мала вјеројатност за постизање договора.

На питање јесу ли задовољни договором постигнутим са загребачком зрачном луком каже само да “договори увијек могу бити и бољи”, да су посвећени Загребу, али и да им је у фокусу увијек цијена.

“Рyанаир је доста опортунистичка компанија и има доста мјеста у која не летимо и људи питају зашто. Према нашим увјетима, имамо много мјеста на која бисмо могли смјестити своје капацитете и гдје је за нас тржишна празнина, а једно од тих је био и Загреб. Сретан сам што смо постигли договор и што ћемо летјети у Загреб и ту поставити своју базу раније од предвиђеног”, износи МцГуиннесс.

У регији ближе Хрватској такођер ове године уводе новости, попут два лета за Тузлу у Босни и Херцеговини, а послују још и у Бања Луци те у Подгорици у Црној Гори и Нишу у Србији.

Пословањем на подручју Балкана су задовољни и надају се да ће и ту наставити с растом, док највећу базу ближе Хрватској, и иначе највећу, имају у Италији са 70 зракоплова.

Послују и у Мађарској, у Грчкој, Израелу и Ципру.

О пословању као нискотарифног пријевозника МцГуиннесс каже да је само један модел погодан за зракопловне пријевознике и добро пословање, а то је ниска цијена.

“Понављам да смо најјача зракопловна компанија у Еуропи и да за наше инвестиције, укључујући и купњу нових зракоплова, не примамо државне потпоре, што држимо изнимно важним у ситуацији када су компаније широм Еуропе примиле око 30 милијарди еура потпора од почетка пандемије. То је нелегално и стварно невјеројатно. Ми због тога и апелирамо и изазивамо, јер та ситуација може разорити тржиште, што је лоше и за потрошаче, а може уништити и конкуренцију. Наставит ћемо се борити за потрошаче широм Еуропе и ‘изазивати’ све ове нелегалне радње на судовима у цијелој Еуропи”, коментира МцГуинесс.

Унаточ свему и за разлику од многих компанија које су примили потпоре, њихове цијене остају, како истиче, изнимно ниске у цијелој Еуропи.

На питање о власницима Рyанаира наводи да су јавна компанија излистана на Лондонској, Дублинској и Неw Yоршкој бурзи, која има многе дионичаре широм свијета, највећим дијелом велике институционалне фондове, установе и друге.

За летове и путовања њиховим зракопловима у вријеме пандемије каже да су у сваком смислу сигурна, па и тако здравствено, јер им је сигурност приоритет.

“Зракоплови се дезинфицирају сваких 24 сата, сви који се морају налазити око и у зракоплову пазе на здравствене мјере сигурности у складу с међународним правилима, а квалитета зрака у зракоплову је као у операцијској сали. С обзиром на то, могу се резервирати сва расположива сједала у зракоплову, а путници и особље морају носити маске”, наглашава МцГуиннесс.

Добром идејом сматра и ЕУ Цовид путовнице, које ће људима од овог љета олакшати путовања, а Рyанаир је већ направио и своју тзв. Цовид wаллет или путовницу, у коју се могу унијети сви потребни подаци путем апликације и wеб странице о тестирању, доказу цијепљења и слично.

Затражен да коментира жалбе Цроатиа Аирлинеса да ће их “истиснути с неких њихових рута”, МцГуиннесс каже да је непримјерено да се уопће жале, јер су “примили милијуне еура”, по његовој оцјени, нелегалне државне потпоре.

“Чињеница је да у протекле четири године Цроатиа Аирлинес није остварила раст и добит. Рyанаир ће укупно ове године у Загреб довести 14 нових рута, а Цроатиа Аирлинес их је у протекле четири године довела три. Мислимо да Цроатиа Аирлинес мора поновно направити своју домаћу задаћу и нове израчуне”, коментира МцГуинесс.

На питање јели им Цроатиа Аирлинес конкуренција у Хрватској и како се опћенито носе с конкурентима, понавља да послују у 40 земаља, уз закључак да конкуренцију сматрају увијек добром за потрошаче, зрачне луке и за Рyанаир, па тако и за Хрватску, Загреб, његову зрачну луку и Загрепчане.