Сигурносна шипка од титанија, тзв. ‘хало’ уређај који је доживио жестоке критике при увођењу у формулу 1 2018., постао је нашироко хваљен од возача након стравичне недјељне несреће Француза Романа Грожана, из које је изашао готово неозлијеђен захваљујући том сигурносном изуму.

“Прије неколико година нисам био за ‘хало’, али сад мислим да је то најбоља ствар уведена у формулу 1 и да би вам се данас не бих могао обратити да је није било”, рекао је Роман Грожан у видео поруци одасланој из болничког кревета.

Француз је у трећем завоју Велике награде Бахраина излетио са стазе након контакта с другим болидом, његово возило је пробило заштитну металну ограду, преполовило се и експлодирало. Након тридесетак секунди је Грожан успио изаћи из пламтећег болида и уз помоћ редара на стази одмакнути се од мјеста несретног догађаја.

“Нема никакве сумње да му је ‘хало’ спасио живот”, истакнуо је извршни директор Ф1 Рос Брон.

Приликом увођења ‘хало’ сигурносног уређаја 2018., као и у годинама које су томе претходиле, у свијету формуле 1 било је многих који су му се противили, од еминентних возача попут Луиса Хамилтона и Макса Верстапена до тадашњег великог шефа Ф1 Бернија Еклстона. Аргументи опонената су, углавном, били везани за естетику, наводили су да се то противи духу спорта, а било је и оних који су нови сигурносни елемент сматрали непотребним.

Но, након недјељног искуства возача Хаса, опоненти су утихнули, а чак су и они најжешћи постали захвални што ‘хало’ уређај постоји.

Ред Булов возач Макс Верстапен је признао да је био “врло критичан јер ружно изгледа”.

“Но, не може му се ништа приговорити што се тиче сигурности, јер је данас несумњиво спасио Романа и због тога сам врло сретан”, изјавио је Верстапен.

“Видјети да је то преживио је стварно чудо. Тако сам сретан што је ‘хало’ уведен, јер без њега би засигурно било много другачије”, рекао је Гросјеанов момчадски колега Данац Кевин Магнусен.

Џорџ Расел је у свом Вилиjамсу био врло близу Грожану у тренутку несреће и рекао да је све игледало као сцена из некаквог филма.

“Изнимно сам захвалан што имамо ‘хало’. Сви могу рећи што хоће, али то је огроман корак напријед”, изјавио је Расел, а послије је у објави на друштевним мрежама још додао и ово:

“Свака дискусија око ‘халоа’ завршава вечерас.”

Сценама какве су виђене на стази у Сакиру у недјељу послијеподне већ дуго нисмо свједочили у утркама формуле 1. Посљедњи пут се нечији болид располовио на утрци у Монте Карлу 1991. Запаљени аутомобил је задњи пут виђен у Имоли 1989., а да бисте пронашли аутомобиле који су пробили заштитну ограду, морали бисте отићи у ’70-те године прошлог стољећа. У оба наврата, 1973. и 1974. на стази Воткинс Глен у САД-у, возачи којима се то догодило, Франсоа Север и Хелмут Коиниг, смртно су страдали на мјесту несреће.

И док је на Грожанову случају недвојбено доказана дјелотворност закривљене шипке од титанија која штити главу возача, четвероструки свјетски првак Себастиан Фетел је након недјељне несреће, а уочи новог овотједног натјецања на стази у Бахраину, скренуо позорност на друге проблеме који су из овог инцидента произашли.

“Добро је да су болиди сигурнији него што су били у прошлости, но заштитне ограде не би смјеле заказати нити би се возила требала на тај начин запалити”, упозорио је прослављени њемачки возач.

“Морамо направити дубинску анализу свих догађаја, јер много тога што смо видјели се није смјело догодити”, закључио је Рос Брон.