Јавне набавке један су од приоритетних задатака које Босна и Херцеговина мора уредити у процесу европских интеграција. Поента директиве Европске комисије о овом питању је пуна транс-парентност током циклуса јавних набавки: план – поступак – реализација. То је област у којој се годишње због корупције губе милиони марака, подаци су невладиног сектора у БиХ.

Један од најеклатантнијих примјера нетранспарентних јавних набавки у БиХ је набавка респиратора усљед пандемије коронавируса, који и дан данас стоје у складишту једне фирме. Два пута пропада тендер за монтирање. Нико неће да се бави респираторима који су предмет Тужилаштва БиХ. Измјене Закона о јавним набавкама су 7.обавеза од 14 приоритета Европске комисије.

Уред за ревизију институција БиХ годинама уочава недостатке и неправилности у јавним набавкама: Ревизори у 2019. примјећују:

Неблаговремено покретање процедура, продужавање уговора чиме се нарушава смисао јавних набавк. Одређени добављачи се доводе у повољнији положај. Непрецизно је сачињавање тендерске документације, уочена је стална застуопљеност истих добављача. Ограничени су квалификациони критерији, није успостављен систем праћења реализације уговора. Агенција је поднијела 25 кривичних пријава, уред за разматрање жалби шест.

Упркос свему, политичке воље да се Закон измијени нема

СЕЛМА АШЧЕРИЋ, javnarsprava.ba

Окупили смо све судионике који су укључени у дошњења закона. Гдје нам је вец тада речено да су прекршени пословници и да мишљењ на нацрт закона које је агнеција за јавне набавке доставила у року касни.

Транспаренси Интернешнл је учествовао у раду Радне групе коју је Вијећа министара формирало 2017. о измјени Закона, као одговор на директову Европске уније, с обзиром на стање корупције у БиХ. Креирали су кривични дио у приједлогу као помоћ правосуђу, које, како кажу, годинама има изговоре да су јавне набавке сложене и да немају довољно капацитета да се боре са тим предметима.

АЛЕКСАНДРА МАРТИНОВИЋ, Транспаренси интернешенал БиХ

Сачинили смо тај модел који јасно описује ста је то кривично дјело и какве су санкције, а оне морају бити строге , ригорозне и морају у ниима постојати однос одговорности јавног сектора са једне стране и пословног односно приватног сектора са друге стране.

Криза током пандемије коронавируса је, додаје, апостофирала све мањкавости система.

АЛЕКСАНДРА МАРТИНОВИЋ, Транспаренси интернешенал БиХ

У Службеном гласнику БиХ у истом дану објављују двије потпуно различите одлуке: новог директор Агецније за јавне набавке, па имамо скоро паралелна процес избора нових чланова канцеларије за разматрање жалби која је политичким партијама веома важна јер она постаје нека посљедна врта бастиона њихове одбране, политичког плијена који стичу путем јавних набавки

У парламентарној процедури је Закон о јавним набавкама који предлаже Клуб ДФ-а. О њему ће заступници расправљати на наредној сједници. С обзиром на њихове ставове о њему са прошле сједнице, мале су шансе да тајприједлог добије подршку.

И у најразвијенијим земљама на јавне набавке се троши од 15 до 30 процената БДП-а.Корупција износи 20 посто. Онда је врло јасно каква је ситуација у БиХ гдје су јавне набавке најпогоднији терен за плијен политичкиох странака, подсјећају у Транспаренси интернешеналу.