Док радови на изградњи моста на Сави у Сремској Рачи напредују планираном динамиком, остатак пројекта изградње аутопута Сарајево – Београд тренутно је у стагнацији. Трасa je усаглашена, у појединим дијеловима земље завршена је и експро-пријација, али радови још нису почели. Провјерили смо шта се догађа са овим пројектом.

Предсједници Турске и Србије и чланови Предсједништва БиХ у октобру 2019. године обиљежили су почетак радова на изградњи аутопута Сарајево – Београд. Нешто више од годину дана касније, примјетан је одређени застој у реализацији овог пројекта. Према посљедњим изјавама званичника, проблем је финансирање.

МИЛОРАД ДОДИК, предсједавајући Предсједништва БиХ

„Нажалост, то не иде никако. Ми смо требали да ријешимо неколико питања везаних за изградњу кроз РС, односно ФБиХ, односно БиХ и ништа се нисмо макли од свега тога зато што постоје опструкције. Чак је Ердоğан долазио у Сарајево и поставио питање како ћемо то ријешити”.

Како је за БХРТ речено у Министарству комуникација и транспорта БиХ, у њиховој надлежности је изградња моста на ријеци Сави, што представља најзахтјевнију дионицу новог аутопута.

ВОЈИН МИТРОВИЋ, министар комуникација и транспорта у Вијећу министара БиХ

„Мост се увелико гради и то тече планираном динамиком и могу рећи да је планиран завршетак моста 2022. године, мада је рок три године, али они ће настојати да то раније заврше”.

Међутим, за обезбјеђење средстава која су неопходна за изградњу дионица које пролазе кроз ентитете надлежна су ентитетска министарства. Јесу ли обезбиједили средства и на који начин то планирају да ураде није познато јер министри у РС и ФБиХ нису одговарали на наше позиве. Оно што је одраније познато јесте да ће Србија суфинансирати дио изградње аутопута од Раче до
Бијељине са 100 милиона марака.

У Семберији, куда би требало да прође једна од дионица аутопута Сарајево- Београд извршена је експропријација земљишта и обиљежавање трасе будућег аутопута кроз овај дио земље. На том се за сада стало. Иначе комерцијални уговор потписан је 19. децембра 2018. године и предвиђа планирање, пројектовање и изградњу дионица. На овој дионици се и највише одмакло са припремним радовима, па почетак радова очекују на прољеће сљедеће године.

МИЋО МИЋИЋ, градоначелник Бијељине

„Од 438 предмета, 403 је већ правоснажно и практично су парцелација и уговори око експропријације земљишта за аутопут од раче до Бијељине завршени“.

ВОЈИН МИТРОВИЋ, министар комуникација и транспорта у Вијећу министара БиХ

„Са „Ташјапијем” смо прошле недјеље разговарали, они планирају почетак
радова на самом аутопуту 17 километара на прољеће“.

Траса је дефинисана и од Бијељине према Вукосављу, те преостаје експропријација и пројектовање. Тендер за ову дионицу је расписан и надлежни истичу да ће онај ко понуди финансирање, изградњу и пројектовање имати предност. Оно што је извјесно је да новац недостаје, а да ли ће, на који начин и када бити обезбијеђен, тренутно нико не зна.