До краја октобра у Републици Српској требало би да ступи на снагу уредба о висини путарине за ауто-пут када се очекује да заживи и затворени систем наплате на правцу Бањалука – Градишка. У јавности су се одмах појавиле информације да годишња цијена путарина за различите категорије возила вишеструко надмашују годишњу цијену у неким од најразвијенијих земаља Европе.

У ресорном министарству тврде да нова уредба предвиђа ситне корекције и јефтиније путарине до 20 одсто.

Уредба о висини путарине за ауто-пут посљедица је измјена и допуна Закона о јавним путевима који је усвојила Народна скупштина, а којом се предвиђају стимулативни модели плаћања путарина. Из ресорног министарства поручују да цијене у затвореном систему наплате остају исте.

НАТАША КОСТИЋ, помоћник министра саобраћаја и веза у Влади РС:

“Висина путарине на ауто путу ‘9. јануар’ је остала као што је и била, цијена путарине од Бањалуке до Градишке повећана је са 2,5 на 3,5 КМ, од Бањалуке до Александровца је смањена за 1 марку, а од Бањалуке до Нове Тополе остала је 2 КМ”.

Обрачунавање цијена претплатних карата уз могућност коришћења уређаја за аутоматско плаћање путарине планирано је тако да се за периодичну карту путарина множи са бројем дана у захтијеваном периоду и омогућава неограничен број пролазака. Када је ријеч о мјесечној карти, износ путарине за одређену релацију множи се са бројем 40.

Влада на овај начин покушава да стимулише путнике да користе празне аутопутеве, сматра економиста Алекса Милојевић.

“Влада покушава да стимулише употребу аутопутева путем пружања одређених попуста. Напримјер, ако би неко сваки дан путовао из Приједора у Бањалуку онда би његова мјесечна карта била 40 пута у једном правцу односно добио би попуст од 33%”, каже Милојевић.

Из министарства саобраћаја истичу да су се опредијелили за систем затворене наплате због дужине мреже аутопутева, али да то није обавеза. Подсјећају на могућност коришћења бесплатних регионалних путева.

Грађани данас ипак дају предност аутопутевима.