Службеним аутомобилом у шопинг, на море или планину, или можда у сопствено двориште – таква пракса годинама је свакодневица у институцијама на свим нивоима Босне и Херцеговине.

Узалуд су ревизори упозоравали на разне злоупотребе које грађане коштају на стотине хиљада марака. Ипак, ситуација би се ускоро могла мијењати. Заступник Заступничког дома Парламента Босне и Херцеговине Саша Магазиновић предложио је колегама да подрже иницијативу обиљежавања службених возила на државном нивоу.

Службена возила која ће бити означена наљепницом са називом институције отежала би могућност злоупотреба, јер би било јасно ако се користе мимо радног времена, у приватне сврхе, а постојала би и могућност пријаве. Магазиновић поручује да злоупотребе постају све креативније и транспарентније. Од тога да високи функционери службеним аутом иду на излете, до давања возила “лојалним” службеницима, који чак ни немају право на ту врсту привилегије.

“Ако некоме ко нема право на то дате возило, ако мјесечно троши, не знам, резервоар или два бензина, ако се плаћа одржавање тог возила, то на годишњем нивоу може бити између пет и 10 хиљада марака по возилу, а стотине су аута”, каже Саша Магазиновић, посланик у ПД ПСБиХ (СДП).

Иницијативом би били обухваћени сви службени аутомобили институција Босне и Херцеговине, изузев возила штићених особа и безбједносних агенција, која се користе у оперативне сврхе. Парламентарци су на Магазиновићев приједлог реаговали различито – од пуне подршке, до ставова да се ради о чистом популизму.

Иницијатива је добила подршку. За је гласало 27 посланика. Девет посланика окупљених око ХДЗ-а и СНСД-а били су против или суздржани. Савјет министара има рок од 30 дана да допуни постојећи Правилник и одреди начин на који ће возила бити обиљежена. Прије гласања, иницијативу о допунама Правилника о условима набавке и начину коришћења службених возила у институцијама Босне и Херцеговине подржала је и парламентарна Комисија за саобраћај и комуникације, као и ресорни министар.

“Ми апсолутно немамо ништа против да се службена возила обиљежавају и на неки начин контролише њихово кориштење. С друге стране, даћемо свој допринос, али исто тако, Министарство финансија и трезора у својој дјелатности има Правилник о набавци и кориштењу службених аутомобила, тако да и у овом тренутку имамо могућност контролисати и набавку и кориштење службених аутомобила”, изјавио је Војин Митровић, министар транспорта и комуникација БиХ.

У посљедње вријеме, већи пропусти забиљежени су у Министарству иностраних послова Босне и Херцеговине, које располаже са 123 службена аутомобила. Уочено је да у сједишту Министарства нема контроле употребе возила, да дипломатско-конзуларна представништва не достављају податке, и да су возила у току радног времена остављана на адресама запослених. Ревизори годинама упозоравају да се возила која користе представници институција петком извозе из гараже, а да се враћају тек у понедјељак, као и да је пређена километража знатно већа од пријављене. Можда и највећи скандал памти се из 2011. године, када је једног министра камера “ухватила” на плажи, како улази у службено возило.