Електричне аутомобиле одликују убрзање и возна динамика, ниски трошкови одржавања, поузданост и изостанак емисије штетних гасова. Произвођачи аутомобила препознају њихове вишеструке користи. У БиХ се са овим предностима тек упознајемо.

Влада Тузланског кантона недавним је законским измјенама предвидјела субвенције за оне који се одлуче за хибридна или електрична возила. Овакве или сличне мјере, за сад, изостају у другим кантонима и на вишим разинама власти.

ХАРИС МУРАТОВИЋ, предсједник Удружења заступника и трговаца нових аутомобила БиХ

„Пуно мање троши од конвенционалних мотора, десет пута мање. На 100 километара потрошите 1, 70 КМ струје. Друга, врло битна ствар и бенефит за крајње купце је да је трошак сервисирања за ово ауто за 60-70% нижи од ових постојећих аутомобила“, рекао је Муратовић.

У БиХ је у 2019. години увезено 14 електричних и 118 хибридних возила. Њихова укупна вриједност била је око 6,5 милиона, са око милион и 600 конвертибилних марака дажбина.

СУАДА ПЕНАВА, предсједница Удружења за електромобилност у БиХ

„Крајем 2019. званичан податак говори о 31 електричном возилу, чисто електричном возилу из категорије путничких возила. Позитиван тренд се опажа, али то су мали помаци“, истакла је Пенава

Разлог малог броја електричних аутомобила на бх. цестама је њихова висока цијена. У земљама Еуропске уније за куповину електричног аутомобила држава нуди високе субвенције.

ХАРИС МУРАТОВИЋ, предсједник Удружења заступника и трговаца нових аутомобила

„Словенија даје 7, 5 – 8 хиљада еура за електрични аутомобил, Хрватска вам враћа цијели износ ПДВ-а, Србија управо планира да такве мјере имплементира, да враћа ПДВ за власнике електричних аутомобила. Ми, нажалост у БиХ нисмо ни на који начин стимулисани да имамо електричне аутомобиле“, додао је Муратовић.

Министарство вањске трговине и економских односа прошле године је иницирало укидање царина за увоз електричних аутомобила, но овај потез никада није добио одобравање из Вијећа министара. Први стварни корак ка субвенцијама долази из Владе Тузланског кантона која је недавно усвојила измјене Закона о порезу на наслијеђе, имовину и поклон.

НЕНАД ЛУКАНОВИЋ, Министарство трговине, туризма и саобраћаја ТК

„Предвиђено је да се за строго електрична моторна возила, било да се ради о путничким или теретним моторним возилима, приликом регистрације возила ослободе у стопостотном износу од пореза, а за хибридна, значи која су комбинована електрична и на конвенционална горива, да се таква возила ослободе у процентуалном износу од 50 процената“, објаснио је Лукановић.

СУАД МУСТАЈБАШИЋ, министар финансија у Влади ТК

„Сматрамо да је један овако мали допринос, кроз ове законске одредбе, да се потакне куповина ове врсте возила и тиме у коначници допринесе да имамо што чишћи зрак или ево, да кажемо, дефинишемо неке стимулативне мјере које су присутне у земљама у окружењу и земљама Еуропске уније“, истакао је Мустајбашић,

Влада Тузланског кантона планира и градњу нових електричних пунионица. За сада се у Тузли налазе три. У БиХ их је око 80. У току је израда тачне базе података. Процјене говоре да би разлика у цијени између конвенционалних и електричних возила, која је сада између 25 и 30 процената могла пасти на 10. Продаја електричних аутомобила у БиХ би овиме могла бити боља. Прави помаци огледају се у субвенционирању куповине, смањењу износа царине и укидању пореза, за шта је потребан већи интерес на нивоу цијеле државе у измјенама закона који би то и предвидјели.