Stripovi su decenijama zabavljali generacije mladih, ali i onih starijih širom svijeta, pa i u Bosni i Hercegovini. I pored ekspanzije onlajn igrica i virtuelne zabave, strip opstaje. Da li je budućnost stripa digitalna?

U Bosni i Hercegovini postoje strip crtači, postoje i oni koji čitaju stripove – to je sigurno, ali možemo li govoriti o bh. sceni stripa?

Strip autori iz Bosne i Hercegovine uglavnom rade za inostrano tržište. Filip Andronik, nagrađivani strip crtač iz Sarajeva, najpoznatiji je po svom strip serijalu o “Amneziji, superjunaku s problemom sa pamćenjem”.

FILIP ANDRONIK, strip crtač

“Posjećivali smo strip festivale, promovirali bh strip i svoje radove koje kuda i eventualno su nas izdavači iz drugih zemalja počeli primjećivati pošto”nažalost u Bosni i nemamo nešto mnogo izdavača i zaoprave smo postali strip autori koji kad smo shvatili da je to moguće, da je moguće, da je moguće živjeti od stripova”.

ENIS ČIŠIĆ RADI ZA “MARVEL”

“Ilustrator i strip crtač Enis Čišić, bosanskohercegovačkoj javnosti poznat po angažmanu za veliku i čuvenu američku izdavačku kuću Marvel Comics,tvrdi da je strip scena u BiH rezultat rada entuzijasta, zaljubljenika stripa.Razlog tome je manjak izdavača”.

ENIS ČIŠIĆ, strip crtač

“Situacije je ok jer postoji taj kontinuitet u radu određenih autora, u radu na stripu. I postoje ti entuzijasti koji su jako dobro organizovali određene festivale koji sa sobom povlače organizaciju radionica, izložbi i dovođenja autora iz cijelog svijeta.”

FILIP ANDRONIK, strip crtač

“U Bosni sad ne postoji nažalost neka velika grupa autora koji bi onako rekli hajde dođi crtaj s nama nego je na nama individualcima da izgradimo tu svjetliju budućnost da se uvežemo”.

Strip u BiH ipak pronalazi nove čitaoce. Novu generaciju zaljubljenika u devetu umjetnost nastoji odnjegovati vlasnik jedine striparnice u Sarajevu.

ALMIR ŠEHALIĆ, vlasnik striparnice u Sarajevu

“Tridesetpet godina i stariji, to su generacije koje su odrasle na stripovima,70-tih i 80-tih, a recimo zadnjih nekih pet godina se osjeća porast mlađih.To je vjerovatno uticaj ovih starijih koji su postali roditelji, pa to prenose na svoju djecu.I danas su popularni naslovi Alan Ford, Zagor i Dilan Dog, ali za razliku od osamdesetih godina, mladi u BiH danas ne opsjedaju kioske kako bi ugrabili primjerak omiljenog stripa. Internet, veliki broj ekranizacija stripova odMarvela do DC-a, naročito društvene mreže, danas su glavni oblik zabave.Sad postoje ta digitalna izdanja stripova koji nisu samo da vi listate sad stranice stripa nego imate neku vrstu pokreta unutar kadra stripa gdje su ubacili malo kroz tu vizuelnu naraciju ubacili su malo tog filmskog jezika pokreta”.

U regionu je bolja situacija kad je u pitanju strip, tvrde naši sagovornici. Ali,upornošću istinskih zaljubljenika, strip opstaje i u BiH i sasvim sigurno će još dugo vremena biti s nama u papirnatom ili elektronskom izdanju nije važno, dok god su priče kvalitetne.