Program “Kafa sa…” 25. Sarajevo Film Festivala ugostio je danas reditelja Eliu Suleimana čiji je film “To mora biti raj” prikazan sinoć u Otvorenom kinu Metalac, a čija radnja prati upravo Suleimana koji je pobjegao iz Palestine kako bi pronašao novi dom, ali ga njegova domovina prati gdje god da krene.

Priča tog ostvarenja donosi preokret, ukazujući da se obećanje novog života za autora pretvorilo u komični niz grešaka – koliko god daleko da otputuje, od Pariza do New Yorka, nešto ga uvijek podsjeća na domovinu.

Riječ je o njegovom četvrtom ostvarenju, te Suleiman navodi da ne pravi mnogo filmova za šta postoji nekoliko razloga, a jedan od njih je – da je naprosto lijen i da svoje dane voli provoditi sanjajući.

Stoga u njegovim ostvarenjima, kako ističe, uvijek to što radi nastaje iz pozicije sanjanja.

“Ne znam kako drugačije uraditi film od onoga kako ja vidim tu ideju, u skladu sa mojim stajalištima. Primam ideje kroz opservacije i čitanje knjiga. Dakle, ne postoji nikada neka početna ideja – želim snimiti film o nečemu. Obično je sinhronizovan sa sacio-političkim kontekstom u kojem živim. I ovaj film je nastao bez strategije”, podvukao je on.

Podvlači da je u kreativni proces često uključeno i propitivanje samoga sebe – “ko sam, šta sam i koja je moja uloga u aktuelnom trenutku”.

Također, ističe da je film “To mora biti raj” na određeni način nastao još prije više od 20 godina, jer je vezan za osjećaje iz njegove mladosti. Imao je ideju da film bude snimljen u više zemlja, van okvira jedne zemlje, te da govori o stanju svijeta ili ličnom nomadskom iskustvu.

“Sve je generalno povezano. Ali je u konačnici fokusiran na ono gdje živimo danas u globalnom ambijentu”, naveo je.

Govoreći o stvaranju scenarija, ocjenjuje da mu se određena verzija uvijek svidi i smatra da je odlična, sve dok je neko ne pročita i ne dadne oštre kritike. U takvim situacijama uvijek je, kaže u odbrambenom položaju objašnjavajući ideju i scenarij, ali priznaje da u konačnici takve kritike mnogo pomognu.

Također podvlači da često u njegovim filmovima glumci nisu profesionalni, smatrajući da tada uvijek nešto poetično nastane. Uvijek posmatra lica i osobu, ne traži nešto vrhunsko.

Elia Suleiman je nakon zvaničnog predstavljanja odgovarao na brojna pitanja iz publike, vezana za njegov rad, uslove snimanja te kinematografiju uopće.

Film “To mora biti raj” (2019.) rađen je u koprodukciji Francuske, Katara, Njemačke, Kanade, Turske i Palestine.